Příprava na povolání v rámcových vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání a v edukaci českých mateřských škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA22028DA" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A22028DA - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.jtie.upol.cz/pdfs/jti/2020/02/03.pdf" target="_blank" >https://www.jtie.upol.cz/pdfs/jti/2020/02/03.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2020.018" target="_blank" >10.5507/jtie.2020.018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příprava na povolání v rámcových vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání a v edukaci českých mateřských škol
Popis výsledku v původním jazyce
Článek prezentuje výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, zda a v jaké podobě je českou společností formulovaný požadavek: „seznamování dětí v předškolním vzdělávání s obsahem jednotlivých povolání“ uveden v aktuálně platném českém, slovenském a polském státním rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, a zda lze požadavek podle českého vzdělávacího programu ve vzdělávání dětí předškolního věku v české mateřské škole realizovat. Ve vzdělávacích programech se kvalitativní analýzou kódovaly v jednotkách kódování datové úryvky ze segmentu cílů, obsahů a kompetencí. Z kódování vystoupily v různých dimenzích kategorie zjevného nebo latentního charakteru: pojem, příklady, označování činností, postupy, účel, význam povolání; pracovní předměty a materiály; název objektu, v němž se povolání uskutečňuje; přímý kontakt s povoláními v autentických prostředích. Ve všech zkoumaných rámcových vzdělávacích programech se „požadavek“ v některých kategoriích ve zjevné podobě nachází. V české MŠ jej lze ve vzdělávání dětí předškolního věku podle českého rámcového vzdělávacího programu realizovat.
Název v anglickém jazyce
PREPARATION TO OCCUPATION IN FRAMEWORK EDUCATIONAL PROGRAMS FOR PRE-SCHOOL EDUCATION AND IN THE EDUCATION OF CZECH KINDERGARTENS
Popis výsledku anglicky
The article presents research results aimed at finding out whether and in what form the requirement formulated by Czech society: “familiarisation of children in pre-school education with the content of individual professions” is formulated in the currently valid Czech, Slovak, and Polish public framework educational program for pre-school education, and whether it is possible to implement the requirement according to the Czech educational program in the education of pre-school children in the Czech kindergarten. Qualitative analysis was applied to the educational programs. The data snippets from the segments of objectives, contents, and competencies were coded using coding units. Categories of the explicit or latent character emerged from coding in various dimensions: concept, examples, designation of activities, procedures, purpose, the meaning of profession; work items and materials; the name of the building in which the profession takes place; direct contact with professions in authentic environments. In all the framework educational programs analysed, an explicit form of the “requirement” is found in some categories. In the Czech kindergarten and according to the Czech framework educational programs, it may be implemented in pre-school children’s education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Technology and Information Education
ISSN
1803-537X
e-ISSN
1803-6805
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2020
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
27-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—