Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Typy a způsoby užívání výukových zdrojů žáky osmých tříd základních škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA2202ARI" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A2202ARI - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/174" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/issue/view/174</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1871" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1871</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Typy a způsoby užívání výukových zdrojů žáky osmých tříd základních škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek prezentuje výsledky empirického výzkumu zaměřeného na užívání výukových zdrojů žáky 2. stupně základních škol ve vyučovacích hodinách a při domácí přípravě. Příspěvek si klade za cíl popsat výukové zdroje, se kterými žáci pracují a představit způsoby užívání těchto výukových zdrojů. Dále vyhodnotit tendence v oblasti jejich užívání s ohledem na pronikání digitálních technologií do mnoha oblastí žákova učení. Výzkum je metodologicky založen na kvalitativním designu. Byly provedeny hloubkové rozhovory s dvaceti respondenty osmých tříd základních škol. Data byla následně kódována, analyzována a interpretována směrem k cílům a výzkumným otázkám. Empirický výzkum ukázal, že žáci pracují s rozmanitými výukovými zdroji. Ve školním učení žáka klíčovou roli stále hraje tištěná učebnice a se zdroji pracují žáci samostatně. V domácí přípravě žáka pak zápisky v sešitu a internet. Digitální zdroje jsou běžnou součástí žákova učení ve škole i v domácí přípravě, nikoliv však převažující. Existuje odlišnost ve způsobech užívání zdrojů ve škole a v domácí přípravě. Výsledky výzkumu potvrzují tendence v oblasti užívání výukových zdrojů na 2. stupni základních škol. Charakterizuje je různorodost. Ve škole jsou digitální zdroje používány jako doplněk ke zdrojům tištěným. V domácí přípravě žáka hrají zásadní roli zdroje psané.

  • Název v anglickém jazyce

    WAYS AND PURPOSES OF USING TEACHING AND LEARNING RESOURCES BY LOWER-SECONDARY SCHOOL STUDENTS

  • Popis výsledku anglicky

    This paper presents results of empirical research which focused on teaching and learning material usage by lower-secondary school students in classrooms and during home preparation. The contribution aims to describe teaching and learning resources usage by the lower-secondary pupils as well as to introduce the ways of using such materials. In addition to that, the contribution aims to assess tendency in the area of its usage with respect to the digital technologies‘ penetration to various areas of pupil’s learning. The qualitative methodological design was used for the research. It was held with 20 lower-secondary (8th grade) pupils. The collected data were coded, analysed and interpreted with a respect to the research aims and questions. The empirical research has shown that pupils use various teaching and learning resources. On the one hand, in classroom, the textbook use is still crucial, and pupils work with the resources individually. On the other hand, during home preparation they rather use their lecture notes or the Internet. Digital resources are regularly used in classroom as well as at home, but they are not considered dominant. There is a difference in ways of use individual resources in classroom and during home preparation. The results confirm the tendency in the area of teaching and learning resources usage at lower-secondary school level. It characterizes heterogeneity among the materials. In classroom, digital resources are used as a supplement to the printed ones, while during home preparation pupils prefer written resources.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    101-119

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus