Andragogická intervence do rodinné péče
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA2202EUQ" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A2202EUQ - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Andragogická intervence do rodinné péče
Popis výsledku v původním jazyce
Poskytování rodinné péče představuje určitou formu pomáhající profese a mělo by být tedy podpořeno principy psychohygieny. Pečovatelé by měli vědět, že rezignace na naplňování jejich vlastních potřeb, může ohrozit úspěch poskytované péče i zdraví jejího příjemce. Otázky, které rodinná péče o nesoběstačné seniory evokuje, se staly podnětem pro napsání této publikace. Obecným cílem dané publikace je představit některé dílčí aspekty, faktory a východiska, které modifikují podobu rodinné péče. Prvá kapitola této publikace se zabývá pojmy „rodina“ a „rodinná péče“, vymezuje teoreticko-metodologické ukotvení daného tématu a představuje jeho sociologická i andragogická východiska. Druhá kapitola pak představuje některá sociální východiska rodinné péče. Třetí kapitola práce usiluje o náhled na rodinnou péči, která má své aktéry, dílčí úrovně i aktivity. Podoba rodinné péče je ovlivněna mnohými limitujícími faktory; i ty jsou v této práci představeny. Práce otevírá i otázku dopadů rodinné péče na její aktéry nebo otázku ukončení poskytování rodinné péče a volba vhodného (mnohdy již institucionálního) náhradního řešení. Vlastní výzkum představený v dané publikaci si kladl za cíl prozkoumat osobní pečovatelskou zkušenost primárních pečovatelů, kteří pečují o nesoběstačné seniory. S ohledem na zkoumané téma byl pro předmětný výzkum zvolen kvalitativní design. Daný výzkum byl postaven na fenomenologickém paradigmatu a pro zkoumání výzkumných dat byla zvolena interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Zvolená interpretativní fenomenologická analýza umožnila výzkumníkovi představit výzkumná data dvojitou hermeneutikou. Prvou úroveň hermeneutiky tvořily narativní výpovědi respondentů šetření, kteří prostřednictvím těchto výpovědí verbalizovali své zkušenosti a názory na poskytovanou péči. Druhou úroveň hermeneutiky tvoří výzkumníkova interpretace individuální zkušenosti respondentů.
Název v anglickém jazyce
ADULT EDUCATION IN FAMILY CARE
Popis výsledku anglicky
The provision of family care is a form of helping profession and should be supported by the principles of psychohygiene. Caregivers should be aware that resignation to meeting their own needs may jeopardize the success of the care provided and the health of the recipient. The questions raised by family care for the elderly have become the impetus for writing this publication. The aim of the publication is to present some partial aspects, that modify the form of family care. The first chapter deals with the terms 'family' and 'family care', defines the theoretical and methodological anchoring of the topic and presents its sociological and andragogical background. The second chapter presents some social principles of family care. The third chapter seeks an insight into family care, which has its actors, sub-levels and activities. The form of family care is influenced by many limiting factors; these are also presented in this work. The thesis also opens up the question of the effects of family care on its actors or the question of the termination of the provision of family care and the choice of a suitable (often already institutional) alternative solution. The research aimed to examine the personal care experience of primary caregivers who care for the elderly. With regard to the researched topic, a qualitative design was chosen for the research in question. The research was based on a phenomenological paradigm and an interpretive phenomenological analysis (IPA) was chosen to examine the research data. The chosen interpretive phenomenological analysis enabled the researcher to present the research data through double hermeneutics. Part of the interpretation of the research data was also a discussion in which the researc.The aim of the practical part of this publication is to present the preparation of a targeted andragogical intervention for a group of primary and family carers.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7599-284-0
Počet stran knihy
114
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—