Kýč a nekvalita v dětské knize. Jak je dětem odhalit?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AA2302I7F" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:A2302I7F - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pdf.osu.cz/sok/" target="_blank" >https://pdf.osu.cz/sok/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kýč a nekvalita v dětské knize. Jak je dětem odhalit?
Popis výsledku v původním jazyce
Problematika nekvality a kýče v umění pro děti zahrnuje nejen potřebu pečlivého odborného zájmu, ale také potřebu formulování didaktických nástrojů směřovaných do praxe. Studie hledá možné cesty, jak zpřístupnit nejmladší generaci problematiku kvality a nekvality dětské knihy. Smyslem těchto úvah je lepší orientace v příznacích umělecké a estetické hodnoty (v umění i mimo ně) a kýče tak, aby byl dětský čtenář (vnímatel) schopen vědomě se rozhodnout, zda bude či nebude s určitou výpovědí v kontaktu. Přitom je pozornost věnována jak samotnému médiu dětské knihy, které vykazuje příznaky nekvality, tak samotné výpovědi (textové, obrazové), které mohou vykazovat příznaky kýče. Záměrem studie je spíše nastínit možnosti didaktického uchopení problematiky, inspirovat pro budoucí čas badatele, samotné pedagogy. Přesto se pokouší formulovat i konkrétní návrhy, jak lze dětem demonstrovat nekvalitu a kýč zejména v obraze, textu a paratextu dětské knihy. Uvést konkrétní impulsy do praxe je ovšem možné jen za specifických podmínek. Tou nejdůležitější je vůbec vztah dospělých k nekvalitě a kýči, dále schopnost připustit existenci špatných knih a jejich vlivu na dítě a schopnost identifikovat je. Jinak řečeno, je potřeba být vůbec jako vychovatel a zprostředkovatel knih přesvědčen o potřebnosti tohoto druhu formování.
Název v anglickém jazyce
KITSCH AND NON-QUALITY IN CHILDREN´S BOOKS. HOW TO EXPOSE THEM TO CHILDREN?
Popis výsledku anglicky
The problem of the non-quality and kitsch in children´s art covers not only necessary research aims but also the formulation of didactics tools for practice. This paper researches the possible ways how to open the problematic questions about the quality and non-quality of children´s books for the youngest generation. The goal of these considerations means better understanding the artistic and aesthetic value (in the art and out of them), to identify the kitsch signs in a such way that child´s reader (perceiver) would be able to decide on his own about contact with some expression. The awareness concerns the medium of children´s books with non-quality signs such as the text or pictorial expression with kitsch signs. The paper has more intentions to demonstrate some didactic eventualities and to be inspiring researchers and teachers for the future however tries to formulate some concrete suggestions on how the demonstration of non-quality and kitsch especially in image, text, and paratext of children´s books is possible. The process how to get concrete impulses to practice is possible just with specific conditions. The relationship between adults and non-quality and kitsch is the most important, and the ability to be opened to the idea, that bad books exist and influence children and that there is a need to identify them. In other words, it is necessary for the role of the book´s educator or mediator to be confident that this kind of education makes sense.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovo a obraz v komunikaci s dětmi
ISSN
1805-1464
e-ISSN
1805-1464
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
34-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—