Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kýč a nekvalita v dětské knize. Jak je dětem odhalit?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AA2302I7F" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:A2302I7F - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://pdf.osu.cz/sok/" target="_blank" >https://pdf.osu.cz/sok/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kýč a nekvalita v dětské knize. Jak je dětem odhalit?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Problematika nekvality a kýče v umění pro děti zahrnuje nejen potřebu pečlivého odborného zájmu, ale také potřebu formulování didaktických nástrojů směřovaných do praxe. Studie hledá možné cesty, jak zpřístupnit nejmladší generaci problematiku kvality a nekvality dětské knihy. Smyslem těchto úvah je lepší orientace v příznacích umělecké a estetické hodnoty (v umění i mimo ně) a kýče tak, aby byl dětský čtenář (vnímatel) schopen vědomě se rozhodnout, zda bude či nebude s určitou výpovědí v kontaktu. Přitom je pozornost věnována jak samotnému médiu dětské knihy, které vykazuje příznaky nekvality, tak samotné výpovědi (textové, obrazové), které mohou vykazovat příznaky kýče. Záměrem studie je spíše nastínit možnosti didaktického uchopení problematiky, inspirovat pro budoucí čas badatele, samotné pedagogy. Přesto se pokouší formulovat i konkrétní návrhy, jak lze dětem demonstrovat nekvalitu a kýč zejména v obraze, textu a paratextu dětské knihy. Uvést konkrétní impulsy do praxe je ovšem možné jen za specifických podmínek. Tou nejdůležitější je vůbec vztah dospělých k nekvalitě a kýči, dále schopnost připustit existenci špatných knih a jejich vlivu na dítě a schopnost identifikovat je. Jinak řečeno, je potřeba být vůbec jako vychovatel a zprostředkovatel knih přesvědčen o potřebnosti tohoto druhu formování.

  • Název v anglickém jazyce

    KITSCH AND NON-QUALITY IN CHILDREN´S BOOKS. HOW TO EXPOSE THEM TO CHILDREN?

  • Popis výsledku anglicky

    The problem of the non-quality and kitsch in children´s art covers not only necessary research aims but also the formulation of didactics tools for practice. This paper researches the possible ways how to open the problematic questions about the quality and non-quality of children´s books for the youngest generation. The goal of these considerations means better understanding the artistic and aesthetic value (in the art and out of them), to identify the kitsch signs in a such way that child´s reader (perceiver) would be able to decide on his own about contact with some expression. The awareness concerns the medium of children´s books with non-quality signs such as the text or pictorial expression with kitsch signs. The paper has more intentions to demonstrate some didactic eventualities and to be inspiring researchers and teachers for the future however tries to formulate some concrete suggestions on how the demonstration of non-quality and kitsch especially in image, text, and paratext of children´s books is possible. The process how to get concrete impulses to practice is possible just with specific conditions. The relationship between adults and non-quality and kitsch is the most important, and the ability to be opened to the idea, that bad books exist and influence children and that there is a need to identify them. In other words, it is necessary for the role of the book´s educator or mediator to be confident that this kind of education makes sense.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slovo a obraz v komunikaci s dětmi

  • ISSN

    1805-1464

  • e-ISSN

    1805-1464

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    34-45

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus