Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402KXT" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402KXT - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT" target="_blank" >https://library.iated.org/view/KOVAROVA2023INT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.1090" target="_blank" >10.21125/edulearn.2023.1090</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.

  • Název v anglickém jazyce

    Interference of language competences of students with Specific Learning Disabilities in higher education environment

  • Popis výsledku anglicky

    Vysokoškolské studium s sebou nese kvalitativní a kvantitativní změny, se kterými se studenti 1. ročníků vysokých škol musí co nejdříve vypořádat. Zcela jistě jsou na studenty kladeny vyšší kompetenční nároky. Každý student musí disponovat celou řadou kompetencí, aby ve studiu uspěl. Problematické se jeví prokazování jednotlivých kompetencí u studentů se specifickými potřebami. V našem příspěvku se zaměříme na jazykové kompetence u studentů se specifickými poruchami učení. Ty byly měřeny standardizovaným testem (DysTest), který se používá pro nastavení diagnostiky projevů specifických poruch učení a následné nastavení servisních opatření u VŠ studentů se SPU. Jazykové kompetence mají při studiu na vysoké škole nezastupitelné místo. V rámci našeho výzkumu bylo sledováno a vyhodnoceno 6 jazykových kompetencí (lexikální fluence, fonologická kompetence, syntaktická kompetence, morfologická kompetence, diktát a resumé). V naší práci vycházíme ze dvou předpokladů. Resumé zde představuje dovednost psát studentské práce (seminární práce, eseje, výtahy…) a diktát koresponduje s adekvátním pořizováním zápisů z přednášek a seminářů. Cílem příspěvku je poukázat na vztahy mezi sledovanými jazykovými kompetencemi. Na základě korelační analýzy byly prokázány vztahy mezi morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v diktátu a morfologickou kompetencí, syntaktickou kompetencí a výsledky v resumé. Naopak vliv fonologické kompetence na výsledky v resumé ve sledovaném vzorku nebyl průkazný. To nám může dále ukazovat cestu nejen pro efektivní nastavení servisních opatření, ale také směr pro rozvoj kompetencí nezbytných pro studium na VŠ u vybraného vzorku studentů.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000259" target="_blank" >TL03000259: Vývoj diagnostické baterie čtení s porozuměním u žáků 2. stupně ZŠ</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    15th International Conference on Education and New Learning Technologies: Edulearn23 Proceeding

  • ISBN

    978-84-09-52151-7

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    4064-4072

  • Název nakladatele

    IATED

  • Místo vydání

    Palms

  • Místo konání akce

    Palma

  • Datum konání akce

    3. 7. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku