Vzdělávání dvouletých dětí jako klíčový aspekt socio-emocionálního vývoje
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA2402M11" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A2402M11 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://repo.umb.sk/xmlui/handle/123456789/414" target="_blank" >https://repo.umb.sk/xmlui/handle/123456789/414</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24040/2023.9788055720760" target="_blank" >10.24040/2023.9788055720760</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělávání dvouletých dětí jako klíčový aspekt socio-emocionálního vývoje
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je prezentovat výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu socio-emocionálního vývoje dvouletých dětí jako klíčového aspektu jejich vzdělávání v mateřské škole. Použitou metodou byla případová studie, kterou jsme analyzovali specifické přístupy a strategie, dále vzdělávací programy vytvořené učitelkami mateřských škol (20/100%) cílené na vzdělávání dvouletých dětí a jejich socio-emocionální vývoj. Zjišťovali jsme jejich zkušenosti s adaptací dvouletých dětí na nové situace, prostředí, interakci s ostatními dětmi v mateřské škole. V emoční regulaci byly identifikovány projevy dvouletého dítěte v jeho emočním prožívání, jak reaguje na stres, vyjadřuje radost, frustraci, vztek a jaké strategie používá k jejich regulaci. Učitelky popsaly, jaké vzdělávací programy pro adaptaci a emoční regulaci plánují a co se jim v praxi nejvíce osvědčilo. Získané výsledky z vyjádření učitelek mateřských škol byly identifikovány kódy představující nejpočetnější přístupy a strategie, používané vzdělávací programy, které byly učitelkami označené jako těmi nejúspěšnějšími v pozitivním ovlivňování vzdělávání dvouletých dětí a jejich socio-emocionálního vývoje v oblasti jejich adaptace a emočního prožívání ve vzdělávání v mateřské škole.
Název v anglickém jazyce
EDUCATION OF TWO-YEAR-OLD CHILDREN AS A KEY ASPECT OF SOCIO-EMOTIONAL DEVELOPMENT
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to present the results of qualitative research on the socio-emotional development of two-year-old children as a key aspect of their education in kindergarten. The method used was a case study to analyze specific approaches and strategies, as well as educational programs implemented by kindergarten teachers (20/100%) aimed at the education of two-year-old children and their socio-emotional development. We investigated their experiences with the adaptation of two-year-old children to new situations, environment, interaction with other children in kindergarten. Emotional regulation was identified in the two-year-old child's emotional experience, how he reacts to stress, expresses joy, frustration, anger and what strategies he uses to regulate them. Teachers described the educational programs they plan for adaptation and emotional regulation and what has worked best for them in practice. The results obtained from the kindergarten teachers' statements identified codes representing the most numerous approaches and strategies, the educational programs used, which were identified by the teachers as the most successful in positively influencing the education of two-year-old children and their socio-emotional development in terms of their adaptation and emotional experience in kindergarten education.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Podmienky výchovy a Vzdelávania 2-ročných detí v materských školách
ISBN
978-80-557-2075-3
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
40-45
Počet stran knihy
78
Název nakladatele
Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Místo vydání
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Kód UT WoS kapitoly
—