Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na školách s polským vyučovacím jazykem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA25039BE" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A25039BE - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na školách s polským vyučovacím jazykem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monografie se zabývá částí edukační reality škol s polským vyučovacím jazykem, které jsou specifické pro Moravskoslezský kraj. Vymezuje základní pojmy spojené se čtenářskou gramotností a představuje vybrané výzkumy realizované v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. Pozornost je věnována také škole a učiteli jako faktorům rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Popis polského národnostního školství se zaměřením na 1.-5. ročník povinného vzdělávání je následován obsahovou analýzou školních vzdělávacích programů, jejímž cílem bylo popsat podobu začlenění předmětu Český jazyk do těchto dokumentů a zpracování výstupů ve vztahu k doménám, resp. dimenzím výukových cílů v kurikulu pro 2. ročník. Výzkumné šetření, hledající odpověď na otázku, jak rozvíjejí učitelé počáteční čtenářskou gramotnost v hodinách předmětu Český jazyk ve 2. ročníku škol s polským vyučovacím jazykem, zjistilo, že se v pestře pojaté výuce neobjevilo formativní hodnocení a aktivity podporující u žáků tvořivost. Na základech badatelsky orientované výuky jsou formulována metodická doporučení a předloženy koncepce lekcí, které badatelsky orientovanou výuku včleňují do procesu rozvoje čtenářské gramotnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Development of reading literacy in Czech language teaching in schools with Polish as the language of instruction

  • Popis výsledku anglicky

    The monograph deals with parts of the educational reality of schools with Polish language of instruction that are specific to the Moravian-Silesian region. It defines basic concepts related to reading literacy and presents selected research conducted in the field of initial reading literacy. Attention is also paid to the school and the teacher as factors in the development of children's reading literacy. A description of Polish national education with a focus on Years 1-5 of compulsory education is followed by a content analysis of school curricula, the aim of which was to describe the form of incorporation of the subject Czech language into these documents and the elaboration of outcomes in relation to the domains or dimensions of learning objectives in the curriculum for Year 2. The research investigation, which sought to answer the question of how teachers develop initial literacy in Czech language classes in Year 2 of schools with Polish as the language of instruction, found that formative assessment and activities promoting pupils' creativity did not appear in the varied instruction. On the basis of inquiry-based instruction, methodological recommendations are formulated and lesson concepts are presented that inquiry-based activities into the process of literacy development.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7599-444-8

  • Počet stran knihy

    200

  • Název nakladatele

    Ostravská univerzita

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS knihy