Rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na školách s polským vyučovacím jazykem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F23%3AA25039BE" target="_blank" >RIV/61988987:17450/23:A25039BE - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na školách s polským vyučovacím jazykem
Popis výsledku v původním jazyce
Monografie se zabývá částí edukační reality škol s polským vyučovacím jazykem, které jsou specifické pro Moravskoslezský kraj. Vymezuje základní pojmy spojené se čtenářskou gramotností a představuje vybrané výzkumy realizované v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. Pozornost je věnována také škole a učiteli jako faktorům rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Popis polského národnostního školství se zaměřením na 1.-5. ročník povinného vzdělávání je následován obsahovou analýzou školních vzdělávacích programů, jejímž cílem bylo popsat podobu začlenění předmětu Český jazyk do těchto dokumentů a zpracování výstupů ve vztahu k doménám, resp. dimenzím výukových cílů v kurikulu pro 2. ročník. Výzkumné šetření, hledající odpověď na otázku, jak rozvíjejí učitelé počáteční čtenářskou gramotnost v hodinách předmětu Český jazyk ve 2. ročníku škol s polským vyučovacím jazykem, zjistilo, že se v pestře pojaté výuce neobjevilo formativní hodnocení a aktivity podporující u žáků tvořivost. Na základech badatelsky orientované výuky jsou formulována metodická doporučení a předloženy koncepce lekcí, které badatelsky orientovanou výuku včleňují do procesu rozvoje čtenářské gramotnosti.
Název v anglickém jazyce
Development of reading literacy in Czech language teaching in schools with Polish as the language of instruction
Popis výsledku anglicky
The monograph deals with parts of the educational reality of schools with Polish language of instruction that are specific to the Moravian-Silesian region. It defines basic concepts related to reading literacy and presents selected research conducted in the field of initial reading literacy. Attention is also paid to the school and the teacher as factors in the development of children's reading literacy. A description of Polish national education with a focus on Years 1-5 of compulsory education is followed by a content analysis of school curricula, the aim of which was to describe the form of incorporation of the subject Czech language into these documents and the elaboration of outcomes in relation to the domains or dimensions of learning objectives in the curriculum for Year 2. The research investigation, which sought to answer the question of how teachers develop initial literacy in Czech language classes in Year 2 of schools with Polish as the language of instruction, found that formative assessment and activities promoting pupils' creativity did not appear in the varied instruction. On the basis of inquiry-based instruction, methodological recommendations are formulated and lesson concepts are presented that inquiry-based activities into the process of literacy development.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7599-444-8
Počet stran knihy
200
Název nakladatele
Ostravská univerzita
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—