Gramotnostní a pregramotnostní dovednosti u dětí s vývojovou dysfázi
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10447779" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10447779 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=e7jt~lCNT6" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=e7jt~lCNT6</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Gramotnostní a pregramotnostní dovednosti u dětí s vývojovou dysfázi
Popis výsledku v původním jazyce
Vývojová dysfázie představuje jednu z nejčastěji se vyskytujících poruch jazykového vývoje u dětí na počátku školní docházky. Jejich jazykové deficity se promítají do oblasti čtení a psaní, které chápeme jako jazykové dovednosti. Článek představuje přehledovou studii, která charakterizuje pregramotnostní a gramotnostní dovednosti ve vztahu k vývojové dysfázii na základě rešerše tuzemských i zahraničních výzkumů a opírá se přitom o tzv. jednoduchý model čtení (Gaough & Tunmer, 1986). Dále blíže popisuje dosavadní výzkumnou aktivitu týkající se tohoto tématu v českém prostředí, zabývá se nejvýznamnějšími environmentálními faktory ovlivňujícími gramotnost a mapuje intervenční možnosti v podpoře rané gramotnosti i čtení s porozuměním.
Název v anglickém jazyce
Literacy and Preliteracy Skills in Children with Specific Language Impairment
Popis výsledku anglicky
Specific language impairment is a one of the most common diagnosis of language disorder in children at the beginning of schooling. Their deficits of language are concerned in the area of reading and writing which we understand as language skills. This publication presents a review study that characterizes pre-literacy and literacy skills in relation to specific language impairment based on a search of Czech and foreign research studies and it is in accordance with the simple view of reading (Gaough & Tunmer, 1986). The text also describes the current research activity on this topic in the Czech environment and the most important environmental factors which influence the literacy, and it maps the intervention options in supporting of early literacy and reading comprehension.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání
ISSN
2533-7882
e-ISSN
2533-7890
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
65-82
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—