Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language Awareness as a Prerequisite of Literacy Skills

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10448055" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10448055 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nn~6pEtq-W" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nn~6pEtq-W</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31743/lingbaw.14961" target="_blank" >10.31743/lingbaw.14961</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Language Awareness as a Prerequisite of Literacy Skills

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Monitoring children&apos;s language ability levels makes it possible to predict their school achievement and identify potential difficulties. Identifying literacy difficulties in terms of specific learning disabilities is an important topic for elementary school pupils. Today, there is a general consensus based on research evidence that the diagnostic battery of literacy skills should always include a test of language abilities, through which the prerequisites for individual reading skills and at-risk readers can be identified.A working group has created a diagnostic tool for language awareness that allows the morphological-syntactic (subtest A and B) and semantic (subtest C) language levels of Czech children of elementary school age to be assessed.Data analysis examines how individual language skills correspond to reading performance - decoding and reading comprehension in different reading modalities (oral and silent reading) and how they correspond to other prerequisites for reading, such as listening comprehension. The paper introduces a new diagnostic tool using a quantitative methodology. It is based on data from the research project Key Literacy Skills for Primary School Pupils - a diagnostic battery, in which 881 elementary grade pupils (Grade 1 - Grade 5) participated. The statistical parameters of the new tool are presented and the relations between the Language Awareness Test, decoding skills, and oral and silent reading comprehension are analysed.

  • Název v anglickém jazyce

    Language Awareness as a Prerequisite of Literacy Skills

  • Popis výsledku anglicky

    Monitoring children&apos;s language ability levels makes it possible to predict their school achievement and identify potential difficulties. Identifying literacy difficulties in terms of specific learning disabilities is an important topic for elementary school pupils. Today, there is a general consensus based on research evidence that the diagnostic battery of literacy skills should always include a test of language abilities, through which the prerequisites for individual reading skills and at-risk readers can be identified.A working group has created a diagnostic tool for language awareness that allows the morphological-syntactic (subtest A and B) and semantic (subtest C) language levels of Czech children of elementary school age to be assessed.Data analysis examines how individual language skills correspond to reading performance - decoding and reading comprehension in different reading modalities (oral and silent reading) and how they correspond to other prerequisites for reading, such as listening comprehension. The paper introduces a new diagnostic tool using a quantitative methodology. It is based on data from the research project Key Literacy Skills for Primary School Pupils - a diagnostic battery, in which 881 elementary grade pupils (Grade 1 - Grade 5) participated. The statistical parameters of the new tool are presented and the relations between the Language Awareness Test, decoding skills, and oral and silent reading comprehension are analysed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000365" target="_blank" >TL01000365: Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol - testová diagnostická baterie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Linguistics Beyond and Within [online]

  • ISSN

    2450-5188

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2022

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    114-132

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus