Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10285650" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10285650 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách
Popis výsledku v původním jazyce
Podle současných poznatků existují skupiny dětí s větší mírou ohrožení gramotnostními obtížemi než běžná populace. Jedná se o děti s tzv. rizikem dyslexie, mezi které patří děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka) a děti s familiární zátěží pro vznik dyslexie. Oběma skupinám se věnoval longitudinální projekt ELDEL-WP2 a navazující projekt GAUK, které se staly východiskem pro habilitační práci. Publikace má několik samostatných částí, přičemž nejdříve se zaměřuje na identifikaci dětí a proceduru stanovování rodinného rizika dyslexie a narušeného vývoje řeči (a jazyka). Dále jsou předmětem práce vývojové profily pregramotnostních schopností a dovedností. Ve shodě s psycholingvistickým pojetím gramotnosti jsou v centru pozornosti jazykové a kognitivní schopnosti a klíčové pregramotnostní dovednosti, jejichž dosažená úroveň bývá dávána do souvislosti s úspěšným rozvojem čtení a psaní na počátku školní docházky. Dosažené výsledky poukázaly na dynamiku vývoje jazykových a kogniti
Název v anglickém jazyce
The risk of dyslexia : Pre-literacy skills and abilities and literacy development in high-risk groups
Popis výsledku anglicky
According to contemporary research, there is a group of children at higher risk of literacy difficulties. It is widely accepted today that these children at risk of dyslexia are children with specific language impairment and children with hereditary predisposition of dyslexia. Both of these groups were examined by a longitudinal project ELDEL-WP2 and following project GAUK, which are the basis for this habilitation thesis. The publication has several independent parts, the first focuses on the identification of children at family risk of dyslexia and children with specific language impairment. The thesis then deals with developmental profiles of pre-literacy skills and abilities that are believed to be crucial for successful development of reading andwriting skills at the beginning of education. Language and cognitive skills, as well as key pre-literacy abilities are in the centre of the attention in accordance to the psycholinguistic concept of literacy. The results have pointed out
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7290-784-7
Počet stran knihy
267
Název nakladatele
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—