Gramotnostní dovednosti u dětí s rizikem dyslexie navštěvujících 3. třídu základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10281164" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10281164 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Gramotnostní dovednosti u dětí s rizikem dyslexie navštěvujících 3. třídu základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Jazykové vyučování a výchova souvisí s gramotnostními dovednostmi žáků. Je více rizikových skupin, ve kterých je rozvoj čtenářských dovedností ohrožen. Jedná se o děti s deficity v kognitivních, jazykových či dalších dílčích funkcích, o děti s osobnostními či motivačními charakteristikami ovlivňujícími tento vývoj. Samozřejmě to může být i rodinné či školní prostředí, které vstupuje do rozvoje čtení, a to jak v pozitivních, tak negativních konotacích. Předložený příspěvek mapuje variabilitu vývoje počáteční gramotnosti u dětí s rizikem vzniku specifických poruch učení, tedy jedné z nejrizikovějších skupin v rozvoji gramotnosti. Opakovaným testováním dětí z rodin s familiárním rizikem vzniku SPU a dětí se specificky narušeným vývojem řeči na počátku vzdělávání byly postihovány samotné dílčí funkce a jejich proměnlivost, jakož i průběh nabývání gramotnostních dovedností. Výsledky výzkumu mohou podnítit zájem odborné veřejnosti, včetně učitelů, o časná období školních obtíží, zejména dát
Název v anglickém jazyce
Grammar skills in 3rd graders at risk of dyslexia
Popis výsledku anglicky
Language teaching and education is closely related to grammar skills. The development of children with cognitive impairment, language/partial function deficits or peculiar personality/motivation characteristics is constantly at risk. Family or school environment may contribute to the reading development in a different way. This particular study aims to map the developmental variability of initial literacy in children who are more likely to experience problems such as specific learning disabilities. Partial cognitive functions were tested repeatedly in children with familial risk of dyslexia and specific language impairment until the 3rd grade. The results might spark professional interest about the early stages of school difficulties and stimulate thesolution finding process.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
118-130
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—