Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis and interpretation of a historical photograph among future teachers of social science subjects: Research using the eye-tracking method

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F24%3AA2502N00" target="_blank" >RIV/61988987:17450/24:A2502N00 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.hej-hermes.net/11-1/11.105" target="_blank" >https://www.hej-hermes.net/11-1/11.105</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.52289/hej11.105" target="_blank" >10.52289/hej11.105</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analysis and interpretation of a historical photograph among future teachers of social science subjects: Research using the eye-tracking method

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article presents the findings of mixed-design research carried out in 2021 on a sample of students. The aim of the research was to determine the extent to which a carefully considered, didactically structured analysis of an iconographic historical source (a historical photograph) influences the quality of the source’s perception, analysis and interpretation. The study used three methods of data collection and processing: audio recording analysis using open axial coding and categorization; eye-tracking to investigate the perception strategies of the test subjects; and structured interviews carried out with the test subjects following the test, in order to gain information on the course of the test and to indicate potential options for modifying the research tool. The results of the study showed that a didactically structured analysis of the iconographic source had a substantial positive effect on the students’ perception strategies and the quality of their interpretation. If the test subjects are not guided towards a thorough observation of the image, identifying its individual elements and determining their meanings, they mostly overlook these important elements entirely, and their interpretation as a whole is very superficial.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis and interpretation of a historical photograph among future teachers of social science subjects: Research using the eye-tracking method

  • Popis výsledku anglicky

    The article presents the findings of mixed-design research carried out in 2021 on a sample of students. The aim of the research was to determine the extent to which a carefully considered, didactically structured analysis of an iconographic historical source (a historical photograph) influences the quality of the source’s perception, analysis and interpretation. The study used three methods of data collection and processing: audio recording analysis using open axial coding and categorization; eye-tracking to investigate the perception strategies of the test subjects; and structured interviews carried out with the test subjects following the test, in order to gain information on the course of the test and to indicate potential options for modifying the research tool. The results of the study showed that a didactically structured analysis of the iconographic source had a substantial positive effect on the students’ perception strategies and the quality of their interpretation. If the test subjects are not guided towards a thorough observation of the image, identifying its individual elements and determining their meanings, they mostly overlook these important elements entirely, and their interpretation as a whole is very superficial.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60100 - History and Archaeology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Historical Encounters. A journal of historical consciousness, historical cultures, and history education

  • ISSN

    2203-7543

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    AU - Austrálie

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    60-77

  • Kód UT WoS článku

    001156258500011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85191383577