'From the Monkey Mountains': The Body, the Grotesque, and Carnival in the Music of Pavel Haas
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17500%2F16%3AA1701KUM" target="_blank" >RIV/61988987:17500/16:A1701KUM - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
'From the Monkey Mountains': The Body, the Grotesque, and Carnival in the Music of Pavel Haas
Popis výsledku v původním jazyce
It has been claimed that Pavel Haas?s string quartet From the Monkey Mountains (1925) demonstrates the composer?s alignment with the ?Western? musical avant-garde of the 1920s. However, Haas?s avant-garde affiliations remain largely unexplained, as does the influence of Leoš Janáček, with whom Haas studied. Combining the methods of music analysis, semiotics and discourse analysis, I explain how Haas reconciled Janáčekian compositional technique with the ideas underpinning the contemporary Czechoslovak avant-garde movement known as Poetism. Focusing particularly on the notions of the body, the grotesque and carnival, I propose an interpretative framework for and a reading of Haas?s quartet From the Monkey Mountains. In doing so, I also illuminate the aesthetic and cultural context of Haas?s music from the 1920s, which received little attention in previous scholarship.
Název v anglickém jazyce
'From the Monkey Mountains': The Body, the Grotesque, and Carnival in the Music of Pavel Haas
Popis výsledku anglicky
It has been claimed that Pavel Haas?s string quartet From the Monkey Mountains (1925) demonstrates the composer?s alignment with the ?Western? musical avant-garde of the 1920s. However, Haas?s avant-garde affiliations remain largely unexplained, as does the influence of Leoš Janáček, with whom Haas studied. Combining the methods of music analysis, semiotics and discourse analysis, I explain how Haas reconciled Janáčekian compositional technique with the ideas underpinning the contemporary Czechoslovak avant-garde movement known as Poetism. Focusing particularly on the notions of the body, the grotesque and carnival, I propose an interpretative framework for and a reading of Haas?s quartet From the Monkey Mountains. In doing so, I also illuminate the aesthetic and cultural context of Haas?s music from the 1920s, which received little attention in previous scholarship.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of the Royal Musical Association
ISSN
0269-0403
e-ISSN
—
Svazek periodika
141
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
51
Strana od-do
61-112
Kód UT WoS článku
000379622700003
EID výsledku v databázi Scopus
—