Modelovanie správania cestujúcich pri návrhu liniek mestskej hromadnej dopravy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F10%3A10225053" target="_blank" >RIV/61989100:27230/10:10225053 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Modelovanie správania cestujúcich pri návrhu liniek mestskej hromadnej dopravy
Popis výsledku v původním jazyce
V článku představujeme matematický model a postup řešení úlohy návrhu tras a frekvencí linek městské hromadné dopravy. V návrhu zohledňujeme protichůdná kritéria: efektivitu dopravy, která je prioritním kritériem dopravce, kvalitu dopravy z pohledu cestujících vyjádřenou dobou jízdy ve vozidle, dobou čekání, počtem přestupů a pohodlím při cestování a vlivy na životní prostředí vyjádřené množstvím produkovaných emisí. Nákladové a emisní kritérium vede k minimalizaci počtu linek a spojů, naopak cestujícívyžadují co nejhustší časový a prostorový rozvrh. Návrh, který představujeme v článku, je kompromisním řešením z hlediska uvedených kritérií. Návrh zohledňuje také chování cestujících v situaci, kdy si při cestování z dané výchozí do cílové zastávky mohou vybrat jedno z více dopravních spojení. Rozhodování cestujících mezi variantními trasami modelujeme pomocí matematického modelu diskrétního výběru. Navržený postup jsme ověřili na síti linek městské hromadné dopravy v Žilině.
Název v anglickém jazyce
Modelling of Passengers Behavior in the Design of Line Urban Mass Transport
Popis výsledku anglicky
In the paper we present the mathematical model and his solution methodology for the design of routes and frequencies of urban public transport lines. In the designed we take into consideration several conflicting criteria: transport efficiency which is acriterion preferred by an operator, transport quality from the view of the passengers expressed by travelling time in a vehicle, waiting time, number of transfers, travelling comfort, and environmental impact expressed by air pollution production.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kvantitativní metody v dopravních a logistických systémech I
ISBN
978-80-7395-297-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Název nakladatele
Dopravní fakulta Jana Pernera, Univerzita Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Místo konání akce
Pardubice
Datum konání akce
29. 4. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—