Investigation of the steady state vibration of flexibly supported rigid rotors attenuated by a new controllable damping element
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F11%3A86079784" target="_blank" >RIV/61989100:27230/11:86079784 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Investigation of the steady state vibration of flexibly supported rigid rotors attenuated by a new controllable damping element
Popis výsledku v původním jazyce
Lateral vibration of rotors can be significantly reduced if damping devices are added to the coupling elements between the rotor and the stationary part. For this purpose a new semiactive damping element has been proposed. It works on the principle of squeezing two concentric films of classical oil and magnetorheological liquid, whose flow is sensitive on magnetic induction. The damping effect is controlled by the change of the electric current generating magnetic field. The computational simulations prove that the proposed damping element makes possible to extend the speed intervals, in which the rotors can be operated.
Název v anglickém jazyce
Investigation of the steady state vibration of flexibly supported rigid rotors attenuated by a new controllable damping element
Popis výsledku anglicky
Lateral vibration of rotors can be significantly reduced if damping devices are added to the coupling elements between the rotor and the stationary part. For this purpose a new semiactive damping element has been proposed. It works on the principle of squeezing two concentric films of classical oil and magnetorheological liquid, whose flow is sensitive on magnetic induction. The damping effect is controlled by the change of the electric current generating magnetic field. The computational simulations prove that the proposed damping element makes possible to extend the speed intervals, in which the rotors can be operated.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP101%2F10%2F0209" target="_blank" >GAP101/10/0209: Výzkum a modelování vlivu řízení meze tečení magnetoreologické kapaliny v tenkém mazacím filmu na kmitání rotorů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 24th Nordic Seminar on Computational Mechanics
ISBN
978-952-60-4347-0
ISSN
1799-4896
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
170-173
Název nakladatele
Aalto University
Místo vydání
Helsinki
Místo konání akce
Helsinki
Datum konání akce
3. 11. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—