A COMPUTATIONAL ANALYSIS OF THE STEADY STATE LATERAL VIBRATION OF A FLEXIBLY SUPPORTED RIGID UNBALANCED ROTOR ATTENUATED BY SQUEEZING THE THIN FILMS OF CLASSICAL AND MAGNETORHEOLOGICAL LIQUIDS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F11%3A86079748" target="_blank" >RIV/61989100:27230/11:86079748 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A COMPUTATIONAL ANALYSIS OF THE STEADY STATE LATERAL VIBRATION OF A FLEXIBLY SUPPORTED RIGID UNBALANCED ROTOR ATTENUATED BY SQUEEZING THE THIN FILMS OF CLASSICAL AND MAGNETORHEOLOGICAL LIQUIDS
Popis výsledku v původním jazyce
The vibration amplitude of rotors excited by imbalance can be significantly reduced if damping devices are inserted between the rotor and its stationary part. To achieve their optimum performance, the damping effect must be controllable. For this purposea new semiactive damping element has been proposed. It works on the principle of squeezing two concentric lubricating films formed by classical and magnetorheological liquids. In the mathematical model they are represented by newtonian and Bingham materials respectively. The damping effect is controlled by the change of intensity of the magnetic field generated by electric current. The rotor is assumed to be absolutely rigid and is coupled with the stationary part by spring elements. Its vibration is governed by nonlinear equations of motion whose steady state solution is obtained by application of a collocation method. The newly proposed semiactive damping element minimizes amplitude of the rotor vibration.
Název v anglickém jazyce
A COMPUTATIONAL ANALYSIS OF THE STEADY STATE LATERAL VIBRATION OF A FLEXIBLY SUPPORTED RIGID UNBALANCED ROTOR ATTENUATED BY SQUEEZING THE THIN FILMS OF CLASSICAL AND MAGNETORHEOLOGICAL LIQUIDS
Popis výsledku anglicky
The vibration amplitude of rotors excited by imbalance can be significantly reduced if damping devices are inserted between the rotor and its stationary part. To achieve their optimum performance, the damping effect must be controllable. For this purposea new semiactive damping element has been proposed. It works on the principle of squeezing two concentric lubricating films formed by classical and magnetorheological liquids. In the mathematical model they are represented by newtonian and Bingham materials respectively. The damping effect is controlled by the change of intensity of the magnetic field generated by electric current. The rotor is assumed to be absolutely rigid and is coupled with the stationary part by spring elements. Its vibration is governed by nonlinear equations of motion whose steady state solution is obtained by application of a collocation method. The newly proposed semiactive damping element minimizes amplitude of the rotor vibration.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP101%2F10%2F0209" target="_blank" >GAP101/10/0209: Výzkum a modelování vlivu řízení meze tečení magnetoreologické kapaliny v tenkém mazacím filmu na kmitání rotorů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Engineering Mechanics 2011
ISBN
978-80-87012-33-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
679-682
Název nakladatele
Akademie věd ČR - Institut termomechaniky
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
9. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—