Investigation of the effect of controllable dampers on limit states of rotor systems
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F12%3A86083571" target="_blank" >RIV/61989100:27230/12:86083571 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27740/12:86083571 RIV/61989100:27740/12:86087770 RIV/61989100:27230/12:86087770
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Investigation of the effect of controllable dampers on limit states of rotor systems
Popis výsledku v původním jazyce
The unbalance and time varying loading are the principal sources of lateral vibrations of rotors and of increase of forces transmitted through the coupling elements into the stationary part. These oscillations and force effects can be considerably reduced if damping devices are added to the coupling elements placed between the rotor and its casing. The theoretical studies and practical experience show that to achieve their optimum performance their damping effect must be controllable. This article focuses on investigation of influence of controlled damping in the rotor supports on its limit state of deformation, fatigue failure and on magnitude of the forces transmitted into the stationary part. The analysed system is a flexible rotor with one disc driven by an electric DC motor and loaded by the disc unbalance and by technological forces depending on the rotor angular position. In the compu-tational model the system vibration is governed by a set of nonlinear differential equations of
Název v anglickém jazyce
Investigation of the effect of controllable dampers on limit states of rotor systems
Popis výsledku anglicky
The unbalance and time varying loading are the principal sources of lateral vibrations of rotors and of increase of forces transmitted through the coupling elements into the stationary part. These oscillations and force effects can be considerably reduced if damping devices are added to the coupling elements placed between the rotor and its casing. The theoretical studies and practical experience show that to achieve their optimum performance their damping effect must be controllable. This article focuses on investigation of influence of controlled damping in the rotor supports on its limit state of deformation, fatigue failure and on magnitude of the forces transmitted into the stationary part. The analysed system is a flexible rotor with one disc driven by an electric DC motor and loaded by the disc unbalance and by technological forces depending on the rotor angular position. In the compu-tational model the system vibration is governed by a set of nonlinear differential equations of
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Applied and Computational Mechanics
ISSN
1802-680X
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
119-132
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—