Způsob měření chyby ozubeného převodu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F17%3A10236191" target="_blank" >RIV/61989100:27230/17:10236191 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Způsob měření chyby ozubeného převodu
Popis výsledku v původním jazyce
Vynález se týká způsobu měření chyby ozubeného převodu, kde v průběhu otáčení ozubeným soukolím se současně snímají a zaznamenávají jak signál prvního inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnací hřídelí, tak signál druhého inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnanou hřídelí. Signály obou inkrementálních snímačů se následně převádějí na posloupnosti vzorků signálů, čímž se digitalizují. Dále se posloupnosti vzorků obou signálů převádějí pásmovou filtrací na fázově modulované harmonické signály, které se fázově demodulují s rozbalením fáze a s přepočtem na úhel otočení každého ozubeného kola. Úhel otočení každého ozubeného kola následně přepočítává na délku kruhového oblouku dotykové kružnice každého ozubeného kola. Rozdíl mezi délkami kruhových oblouků dotykových kružnic představuje časový průběh chyby převodu, ze kterého se následně hřebenovou filtrací odstraňují vyšší než třetí harmonické záběrové frekvence ozubení a ostatní chybové složky, které nepřísluší harmonickým frekvencím záběrové frekvence soukolí ozubených kol.
Název v anglickém jazyce
A method of gear drive error measurement
Popis výsledku anglicky
The invention relates to the method of gear drive error measurement wherein, during the rotation of the gear train, both the signal of the first incremental angular encoder, connected to the drive shaft, and the second signal of the incremental angular encoder, connected to the driven shaft, are simultaneously scanned and recorded. The signals of both the incremental encoders are then converted to sequences of signal samples, thereby being digitized. In addition, the sequences of both of the signal samples are converted by band-filtration to phase-modulated harmonic signals which are phase-demodulated with phase unpacking and conversion to the rotation angle of each gear wheel. The rotation angle of each gear wheel is then recalculated to the length of the circular arc of the touching circle of each gear wheel. The difference between the lengths of the circular arcs of the touching circles is the time course of the error of the drive, from which higher than the third harmonic engagement gear frequency and the other error components are then removed by comb filtration, and these components do not belong to the harmonic frequencies of the gearing frequency of the mechanism of the gear wheels.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
306960
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
6. 9. 2017
Název vlastníka
VŠB TUO
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence