Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F17%3A10236192" target="_blank" >RIV/61989100:27230/17:10236192 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí
Popis výsledku v původním jazyce
Způsob měření chyby převodu ozubeného soukolí, kde v průběhu otáčení ozubeným soukolím se snímají a zaznamenávají vibrace převodové skříně společně se signálem prvního inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnací hřídelí a současně nebo následně se snímají vibrace převodové skříně společně se signálem druhého inkrementálního úhlového snímače, spojeného s hnanou hřídelí. Signály obou inkrementálních snímačů se odděleně digitalizují, čímž se převádějí na posloupnosti vzorků signálů, které se přepočítávají na konstantní počet vzorků připadajících na jednu otáčku, což se provádí opakovaně. Synchronní filtrací se dále získají zprůměrované záznamy pro každou hřídel, které se následně pásmovou filtrací převádějí na fázově modulované harmonické signály. Fázově modulované harmonické signály se dále fázově demodulují s rozbalením výsledné fáze a přepočtem na odchylky úhlu otočení ozubeného kola od nominálního úhlu otočení, ze které se poté hřebenovou filtrací odstraňují vyšší než třetí harmonické záběrové frekvence ozubení. Dále se oba signály znovu převzorkovávají na stejný počet vzorků, připadajících na jeden zub. Dále se oba záznamy vůči sobě fázově posouvají na základě srovnávání odpovídajících průběhů záznamu vibrací a odchylky úhlů otočení se následně přepočítávají na délky kruhových oblouků dotykových kružnic, jejichž rozdíl představuje chybu převodu.
Název v anglickém jazyce
A method of gear train drive error measurement
Popis výsledku anglicky
The method of gear train drive error measurement wherein, during the rotation of the gear train, the vibrations of the gear box together with the first signal of the incremental angular encoder, connected to the drive shaft, are scanned and recorded, and, simultaneously or subsequently, the vibrations of the gear box together with the second signal of the incremental angular encoder, connected to the driven shaft, are scanned and recorded. The signals of both the incremental encoders are digitized separately, thereby being converted into sequences of signal samples that are recalculated into a constant number of samples per revolution, which is performed repeatedly. By synchronous filtering, averaged records for each shaft are further obtained, which are then converted to phase-modulated harmonic signals by band-filtration. The phase-modulated harmonic signals are further phase-demodulated by unpacking of the resulting phase and by converting to deviations of the rotation angle of the gear wheel from the nominal rotation angle, from which higher than the third harmonic engagement gear frequency are then removed by comb filtration. Furthermore, both the signals are resampled to the same number of samples per one tooth. Further, the two records are phase-shifted to each other on the basis of comparison of the corresponding vibration records and the deviation of the rotation angles are then recalculated to the lengths of the circular arcs of the touch circles whose difference represents the error of the gear drive.
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
306961
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
6. 9. 2017
Název vlastníka
VŠB TUO
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence