Bionická konstrukce s využitím mikroprutové konstrukce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F20%3A10245402" target="_blank" >RIV/61989100:27230/20:10245402 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bionická konstrukce s využitím mikroprutové konstrukce
Popis výsledku v původním jazyce
Podstatou výsledku je konstrukční návrh pedálu, určeného do osobního automobilu. V tomto případě se konkrétně jedná o spojkový pedál. Unikátní je bionický design pedálu, vytvořený pomocí topologické optimalizace a pomocí tzv. volnoplošného polyNURBS modelování. Model pedálu byl vytvořen na míru okrajovým podmínkám pomocí topologické optimalizace, obsahuje tedy materiál jen tam, kde je to bezpodmínečně nutné a kde se přenáší zatížení. Výsledkem je organický tvar, který je vzhledově atraktivní a přináší zlepšené mechanické vlastnosti oproti své předloze, kterou byl svařenec z plechových výlisků. Zejména se jedná o úsporu hmotnosti (40%) při zachování stejné tuhosti originálního dílu. Pedál byl navržen pro výrobu pomocí 3D tisku metodou SLM. Jeho další předností je snadná editovatelnost modelu a tedy možnost zhotovení pedálu na míru pro každého zákazníka.
Název v anglickém jazyce
Bionic construction using a micro-rod construction
Popis výsledku anglicky
The essence of the result is the design of a pedal designed for a car. In this case, it is specifically the clutch pedal. The bionic design of the pedal is unique, created by means of topological optimization and by means of the so-called free-area polyNURBS modeling. The pedal model was tailored to the boundary conditions using topological optimization, so it contains material only where it is absolutely necessary and where the load is transferred. The result is an organic shape that is visually attractive and brings improved mechanical properties compared to its model, which was a weldment made of sheet metal stampings. In particular, it is a matter of saving weight (40%) while maintaining the same rigidity of the original part. The pedal was designed for production using 3D printing using the SLM method. Its other advantage is the easy editability of the model and thus the possibility of making a custom pedal for each customer.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20300 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000071" target="_blank" >TN01000071: Národní centrum kompetence Mechatroniky a chytrých technologií pro strojírenství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TN0100007108-V7
Číselná identifikace
028/03-09-2020_F
Technické parametry
• Materiál pedálu je: Korozivzdorná ocel 316L. • Hmotnost zhotoveného pedálu je 168g. Úsporu hmotnosti je cca 40% při zachování stejné tuhosti jako u originálního dílu. • Rozměry (DxVxŠ): 250mm x 60mm x 75mm • Pedál je navržený pro maximální zatížení 1500N kolmo na plochu nášlapu. • Maximální deformace při působení max. zatížení je 0,6mm.
Ekonomické parametry
Hmotnost zhotoveného pedálu je 168g. Úsporu hmotnosti je cca 40% při zachování stejné tuhosti jako u originálního dílu. Při použití stroje Renishaw AM500 je kapacita komory (1 tisku) cca 8ks pedálů při cca 40h tisku.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
—
Název vlastníka
VŠB - Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, Katedra obrábění a montáže
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—