Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vibration Analysis of the Drivetrain in Dependence on the Type of Gearbox Suspension Bushing

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27230%2F21%3A10247963" target="_blank" >RIV/61989100:27230/21:10247963 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2021-0010" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2021-0010</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/scjme-2021-0010" target="_blank" >10.2478/scjme-2021-0010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Vibration Analysis of the Drivetrain in Dependence on the Type of Gearbox Suspension Bushing

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the vast majority of technical applications, there is a necessity to transmit the torque from drive to driven machine together with the demand to overcome great distance between given devices. One of the solutions of this problem is the use of a cardan shaft. Operations of connecting shaft and drivetrain are accompanied by oscillations negatively influencing the driver comfort. Main subject of this article is the measurement of vibrations on different parts of a heavy truck and its evaluation by FFT analysis. Measurements are performed with two kinds of suspension bushing which are compared with to each other. Based on the previous measuring, influence of cardan shaft length was also investigated. First of all, dependency on the length of the cardan shaft on deflection angles for V arrangement was evaluated by analytical method. The theoretical introduction is followed by research of eigen frequency depending on the length of the cardan shaft. The results obtained by modal analysis in FEM are verified by experimental modal analysis.

  • Název v anglickém jazyce

    Vibration Analysis of the Drivetrain in Dependence on the Type of Gearbox Suspension Bushing

  • Popis výsledku anglicky

    In the vast majority of technical applications, there is a necessity to transmit the torque from drive to driven machine together with the demand to overcome great distance between given devices. One of the solutions of this problem is the use of a cardan shaft. Operations of connecting shaft and drivetrain are accompanied by oscillations negatively influencing the driver comfort. Main subject of this article is the measurement of vibrations on different parts of a heavy truck and its evaluation by FFT analysis. Measurements are performed with two kinds of suspension bushing which are compared with to each other. Based on the previous measuring, influence of cardan shaft length was also investigated. First of all, dependency on the length of the cardan shaft on deflection angles for V arrangement was evaluated by analytical method. The theoretical introduction is followed by research of eigen frequency depending on the length of the cardan shaft. The results obtained by modal analysis in FEM are verified by experimental modal analysis.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Strojnícky časopis

  • ISSN

    0039-2472

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    121-130

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85117588601