Adaptive dynamic surface control with Nussbaum gain for course-keeping of ships
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F14%3A86092762" target="_blank" >RIV/61989100:27240/14:86092762 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27740/14:86092762
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engappai.2013.08.013" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.engappai.2013.08.013</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engappai.2013.08.013" target="_blank" >10.1016/j.engappai.2013.08.013</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Adaptive dynamic surface control with Nussbaum gain for course-keeping of ships
Popis výsledku v původním jazyce
Combining dynamic surface control and Nussbaum gain function with backstepping algorithm, a novel adaptive nonlinear control strategy is proposed for the nonlinear course control problem of ships with parameter uncertainties and completely unknown control coefficient. Dynamic surface control is incorporated into backstepping technique to overcome the problem of its inherent "explosion of terms" so that the control law is simpler and easier to implement in engineering. Nussbaum function is used to deal with the unknown sign of uncertain control coefficient and the possible controller singularity problem. By means of Lyapunov function and the lemma of Nussbaum function, it is proved theoretically that the designed adaptive nonlinear control law can forcethe actual course of ships to converge to and keep at the desired course of ships, while guarantee the global uniform boundedness of all signals of the resulting closed-loop control system. The effectiveness of the proposed scheme is dem
Název v anglickém jazyce
Adaptive dynamic surface control with Nussbaum gain for course-keeping of ships
Popis výsledku anglicky
Combining dynamic surface control and Nussbaum gain function with backstepping algorithm, a novel adaptive nonlinear control strategy is proposed for the nonlinear course control problem of ships with parameter uncertainties and completely unknown control coefficient. Dynamic surface control is incorporated into backstepping technique to overcome the problem of its inherent "explosion of terms" so that the control law is simpler and easier to implement in engineering. Nussbaum function is used to deal with the unknown sign of uncertain control coefficient and the possible controller singularity problem. By means of Lyapunov function and the lemma of Nussbaum function, it is proved theoretically that the designed adaptive nonlinear control law can forcethe actual course of ships to converge to and keep at the desired course of ships, while guarantee the global uniform boundedness of all signals of the resulting closed-loop control system. The effectiveness of the proposed scheme is dem
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED1.1.00%2F02.0070" target="_blank" >ED1.1.00/02.0070: Centrum excelence IT4Innovations</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ENGINEERING APPLICATIONS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE
ISSN
0952-1976
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
Jan
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
236-240
Kód UT WoS článku
000328725600020
EID výsledku v databázi Scopus
—