Solving stochastic vehicle routing problem with real simultaneous pickup and delivery using differential evolution
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F14%3A86097036" target="_blank" >RIV/61989100:27240/14:86097036 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27740/14:86097036
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-01781-5_18" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-01781-5_18</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-01781-5_18" target="_blank" >10.1007/978-3-319-01781-5_18</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Solving stochastic vehicle routing problem with real simultaneous pickup and delivery using differential evolution
Popis výsledku v původním jazyce
In this study, Stochastic VRP with Real Simultaneous Pickup and Delivery (SVRPSPD) is attempted the first time and fitted to a public transportation system in Anbessa City Bus Service Enterprise (ACBSE), Addis Ababa, Ethiopia. It is modeled and fitted with real data obtained from the enterprise. Due to its complexity, large instances of VRP and/or SVRPSPD are hard to solve using exact methods. Instead, various heuristic and metaheuristic algorithms are used to find feasible VRP solutions. In this work the Differential Evolution (DE) is used to optimize bus routes of ACBSE. The findings of the study shows that, DE algorithm is stable and able to reduce the estimated number of vehicles significantly. As compared to the traditional and exact algorithms ithas exhibited better used fitness function. (C) Springer International Publishing Switzerland 2014.
Název v anglickém jazyce
Solving stochastic vehicle routing problem with real simultaneous pickup and delivery using differential evolution
Popis výsledku anglicky
In this study, Stochastic VRP with Real Simultaneous Pickup and Delivery (SVRPSPD) is attempted the first time and fitted to a public transportation system in Anbessa City Bus Service Enterprise (ACBSE), Addis Ababa, Ethiopia. It is modeled and fitted with real data obtained from the enterprise. Due to its complexity, large instances of VRP and/or SVRPSPD are hard to solve using exact methods. Instead, various heuristic and metaheuristic algorithms are used to find feasible VRP solutions. In this work the Differential Evolution (DE) is used to optimize bus routes of ACBSE. The findings of the study shows that, DE algorithm is stable and able to reduce the estimated number of vehicles significantly. As compared to the traditional and exact algorithms ithas exhibited better used fitness function. (C) Springer International Publishing Switzerland 2014.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
IN - Informatika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in Intelligent Systems and Computing. Volume 237
ISBN
978-3-319-01780-8
ISSN
2194-5357
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
187-200
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
Heidelberg
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
22. 8. 2013
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—