Modeling of marketing processes using markov decision process approach
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F18%3A10237798" target="_blank" >RIV/61989100:27240/18:10237798 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-68321-8_48" target="_blank" >https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-68321-8_48</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-68321-8_48" target="_blank" >10.1007/978-3-319-68321-8_48</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modeling of marketing processes using markov decision process approach
Popis výsledku v původním jazyce
In this paper, an application of Markov Decision Processes (MDP) for modeling selected marketing process is presented. The process is converted into MDP model, where states of the MDP are determined by a configuration of state vector. Elements of the state vector represent most important attributes of the customer in the modeled process. Movement between the states is determined by actions of the customer. In constructed MDP model, individual states with assigned initial reward values then represent consequences of action chosen by the customer resulting in either incresing or reducing the revenue following moving into these states. Value iteration method is then used for computation of the expected final rewards for each state. Based on provided realistic data, customer behavior is analyzed and the best course of action is proposed. Model suitability for future predictions of desired action outcome rate is discussed as well.
Název v anglickém jazyce
Modeling of marketing processes using markov decision process approach
Popis výsledku anglicky
In this paper, an application of Markov Decision Processes (MDP) for modeling selected marketing process is presented. The process is converted into MDP model, where states of the MDP are determined by a configuration of state vector. Elements of the state vector represent most important attributes of the customer in the modeled process. Movement between the states is determined by actions of the customer. In constructed MDP model, individual states with assigned initial reward values then represent consequences of action chosen by the customer resulting in either incresing or reducing the revenue following moving into these states. Value iteration method is then used for computation of the expected final rewards for each state. Based on provided realistic data, customer behavior is analyzed and the best course of action is proposed. Model suitability for future predictions of desired action outcome rate is discussed as well.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10103 - Statistics and probability
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in Intelligent Systems and Computing. Volume 679
ISBN
978-3-319-68320-1
ISSN
2194-5357
e-ISSN
2194-5365
Počet stran výsledku
476
Strana od-do
468
Název nakladatele
Springer
Místo vydání
Cham
Místo konání akce
Varna
Datum konání akce
14. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—