Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Drive-by-Wire Truck Interface I

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F24%3A10254707" target="_blank" >RIV/61989100:27240/24:10254707 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vsb.cz/ctt/cs" target="_blank" >https://www.vsb.cz/ctt/cs</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Drive-by-Wire Truck Interface I

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedná se hardwarové řešení komunikačního rozhraní - interface, označován jako &quot;Drive-by-Wire Truck Interface I. Generation&quot; (zkratka DbW1TI), neboli tzv. komunikační a řídicí gateway pro ovládnutí sériových nákladních automobilů dle stanovených požadavků na podélnou a příčnou ovladatelnost, zajištění řazení, aktivace brzdění kombinace frikční brzy, retarderu a motoru, dále zasílání informací řidiči na přístrojovou desku. DbW1TI tvoří jeden modulární celek s částmi: hliníkový obal, programovatelný CAN router, programovatelná reléová karta, programovatelná klávesnice, přepínače, konektory a vodičová/kabelové propojení. DbW1TI je tedy komunikační interface s periferiemi. Na rozdíl od již aplikovaných řešení, nevyužívá přídavné akční členy pro ovládání pedálů, volantu, voliče řadicích stupňů či dalších ovládací prvků automobilu, ale výhradně díky datové komunikace se sériovými elektronickými systémy automobilu dokáže zajistit realizaci na podélného a příčného řízení (úhel a moment volantu, kladné a záporné zrychlení, resp. moment v podélné ose automobilu), zajištění řazení, aktivace nouzového brzdění a zasílání informací řidiči na přístrojovou desku. Takto koncipovaný prototyp DbW1TI je možné integrovat do sériových vozidel TATRA TRUCKS, specifické platformy odpovídající TATRA FORCE, resp. lze jej modifikovat pro další nákladní vozidla s obdobnou E/E architekturou. Při provozu vozidla lze přecházet mezi jednotlivými stavy interface (viz popis v dokumentaci, doplněný o vývojové diagramy a stavové diagramy s grafikou a časovými průběhy). Řidič experimentálního vozidla může plně ovládnout vozidlo při aktivním DbW1TI nebo interface deaktivovat. Řidič může zasahovat do řízení vozidla při aktivním DbW1TI. Celkový princip a zejména rozbor jednotlivých stavů a funkcí je součástí dokumentace. S využitím výsledku lze provádět předvývoj/výzkum, vývoj či verifikační a validační testování softwarových aplikací a systémů automatizovaného řízení nákladních automobilů a pokročilých asistenčních systémů řidiče. Lze provádět testování reakcí; řidičů autonomních automobilů, tedy provádění behaviorálních analýz řidičů a dalších účastníků provozu. Společnost tak získává silnou konkurenční výhodu pro vývoj zmíněných aplikací a provádění analýz. V současné době je výstup dle průzkumu trhu v Evropě ojedinělý. V USA evidujeme jednu konkurenční společnost, nicméně jejich systém je určen pro osobní vozidla jihokorejských výrobců.

  • Název v anglickém jazyce

    Drive-by-Wire Truck Interface I

  • Popis výsledku anglicky

    It is a hardware communication interface solution - an interface, referred to as &quot;Drive-by-Wire Truck Interface I. Generation&quot; (abbreviation DbW1TI), or the so-called communication and control gateway for controlling serial trucks according to the established requirements for longitudinal and lateral controllability, ensuring shifting, activation of braking combination of friction early, retarder and engine, further sending information to the driver on the instrument panel. DbW1TI is one modular unit with parts: aluminum case, programmable CAN router, programmable relay card, programmable keyboard, switches, connectors and wire/cable connections. DbW1TI is therefore a communication interface with peripherals. In contrast to already applied solutions, it does not use additional actuators to control the pedals, steering wheel, gear selector or other control elements of the car, but solely thanks to data communication with the serial electronic systems of the car it can ensure implementation of longitudinal and transverse steering (angle and moment of the steering wheel, positive and negative acceleration, or moment in the longitudinal axis of the car), ensuring shifting, activating emergency braking and sending information to the driver on the instrument panel. The DbW1TI prototype designed in this way can be integrated into serial TATRA TRUCKS vehicles, a specific platform corresponding to TATRA FORCE, or it can be modified for other trucks with a similar E/E architecture. During vehicle operation, it is possible to switch between individual interface states (see the description in the documentation, supplemented by flow diagrams and state diagrams with graphics and time courses). The driver of the experimental vehicle can fully control the vehicle with DbW1TI active or disable the interface. The driver can interfere with the steering of the vehicle when DbW1TI is active. The overall principle and especially the analysis of individual states and functions is part of the documentation. The result can be used for pre-development/research, development or verification and validation testing of software applications and automated truck control systems and advanced driver assistance systems. Reaction testing can be done; drivers of autonomous cars, i.e. conducting behavioral analyzes of drivers and other traffic participants. The company thus gains a strong competitive advantage for developing the aforementioned applications and performing analyses. Currently, according to market research, the output is unique in Europe. In the USA, we register one competing company, however, their system is intended for passenger vehicles of South Korean manufacturers.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    U - Předmět řešení projektu je utajovanou skutečností podle zvláštních právních předpisů nebo je skutečností, jejíž zveřejnění by mohlo ohrozit činnost zpravodajské služby. Údaje o projektu jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    001/27-03-2024_P

  • Číselná identifikace

    001/27-03-2024_P

  • Technické parametry

    Jedná se evidovaný prototyp Centrem Transferu technologií, VŠB-TUO, registrovaným pod ev. č. 001/27-03-2024_P. V 1. polovině r. 2024 bude uzavřena nevýhradní licenční smlouva se společností autinno s.r.o., IČ: 17546745 (SPIN-OFF VŠB-TUO). Prototyp je tvořen hardware datové/řídicí gateway, nazývané jako interface, který je složen z programovatelného CAN routeru, programovatelné relé karty, programovatelné klávesnice, přepínačů, konektorů a obalu. Na rozdíl od již aplikovaných řešení, nevyužívá přídavné akční členy pro ovládání pedálů, volantu, voliče řadicích stupňů či dalších ovládací prvků nákladního automobilu, ale výhradně díky datové komunikace se sériovými elektronickými systémy nákladního automobilu dokáže zajistit realizaci na podélného a příčného řízení (úhel a moment volantu, kladné a záporné zrychlení v podélné ose automobilu), zajištění řazení, aktivace nouzového brzdění, koordinace brzdění frikční-motorem-retarderem a zasílání informací řidiči na přístrojovou desku. Takto koncipovaný prototyp DbW1TI je možné integrovat do sériových vozidel TATRA TRUCKS, platformy TATRA FORCE či může být modifikován pro vozidla s obodobnou E/E architekturou. Při provozu vozidla lze přecházet mezi jednotlivými stavy interface (viz dokumentace s popisem vývojových diagramů, stavovými automaty a grafikou s časovými průběhy signálů). Řidič experimentálního či sériového nákladního vozidla může plně ovládnout vozidlo při aktivním DbW1TI nebo interface deaktivovat. Řidič tedy může zasahovat do řízení vozidla při aktivním DbW1TI. Rozbor klíčových parametrů systému spolu s obrázky a grafikou je součástí technické dokumentace (rozsah 40 stran A4) výsledku, která je přílohou evidenčního formuláře Prototypu.

  • Ekonomické parametry

    Systém sloužící pro podporu vývoje ADAS a vývoje automatizovaného řízení nákladních automobilů. Při integraci systému do sériových vozidel může sloužit pro účely automatizované jízdy v jízdních testech v obtížném terénu – testovací proces nezávislý na únavě a omezených možnostech testovacích řidičů, tj. osob testerů. S využitím systému je uživatel (oddělení předvývoje/výzkumu, vývoje či testování) schopen provádět R&amp;D aktivity, včetně verifikačního a validačního testování SW aplikací automatizovaného řízení nákladních aut. a ADAS. S využitím tohoto výsledku lze provádět testování reakcí řidičů autonomních automobilů, tedy provádění behaviorálních analýz řidičů a dalších účastníků provozu. Společnost tak získává silnou konkurenční výhodu pro vývoj zmíněných aplikací a provádění analýz. V současné době je výstup dle průzkumu trhu v EU ojedinělý. V USA evidujeme jednu konkurenční společnost, nicméně jejich systém je určen pro osobní vozidla jihokorejských výrobců.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    61989100

  • Název vlastníka

    Faculty of Electrical Engineering and Computer Science, VŠB-TUO

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://www.vsb.cz/ctt/cs