Energetický agregát
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27240%2F24%3A10256371" target="_blank" >RIV/61989100:27240/24:10256371 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27730/24:10256371
Výsledek na webu
<a href="http://ceet.vsb.cz" target="_blank" >http://ceet.vsb.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Energetický agregát
Popis výsledku v původním jazyce
Výstupem je funkční vzorek palivového článku zapojeného ve statické soustavě v laboratořích centra ENET a následně v rámci připravené mobilní platformy propojené s řídicím členem a ostatními elementy nutnými k provozu pro textování dynamickým zatížením.Palivový článek testovaný ve statických podmínkách je připojen k zařízení laboratoře a je možné jej postupně zatěžovat, až na hodnoty limitované výkonem palivového článku, resp. maximálními limity podpůrných technologií, přičemž je využito škálování požadavků dodávaného výkonu determinovaných testovací úlohou na možnosti zařízení jako celku a následný zpětný přepočet. Testovaný palivový článek je rovněž možno udržovat v kontinuálním provozu, simulujícím statickou jízdu po vybrané dopravní trase.Laboratorní zázemí rovněž umožňuje tzv. stress testy, testy dynamických změn provozních stavů a zkoušky simulující provoz vozidla s palivovým článkem po reálné dopravní trase. K tomuto účelu byla ale zvolena platforma, na které se daly základní dynamické pohyby realizovat vně laboratoře s dostupnými technickými komponentami uzpůsobenými pro připravovaný prototyp vozidla.Nosná část zařízení je řešena jako mobilní sestava, která umožňuje instalaci testovaného palivového článku, připojení tohoto palivového článku k pomocným okruhům, připojení elektrické části palivového článku k elektrickému pohonu mobilní platformy a řídicího systému zajišťujícího ovládání aktivních prvků sestavy. Dále byl proveden základní monitoring provozních hodnot, neboť vlivem výrobce je pro standartní evropské diagnostické systémy datový tok nečitelný. Díky měřením bylo tedy možné především sledovat elektrický výkon jednotky na základě dynamických pokynů, které reprezentovaly plynový pedál.
Název v anglickém jazyce
Power unit
Popis výsledku anglicky
The output is a functional sample of a fuel cell connected in a static system in the laboratories of the ENET center and subsequently within the prepared mobile platform connected to the control member and other elements necessary for operation for texting with dynamic loads.The fuel cell tested in static conditions is connected to the laboratory equipment and it is possible to gradually load it, up to values limited by the fuel cell power, or. maximum limits of supporting technologies, using the scaling of the supplied power requirements determined by the test task to the capabilities of the device as a whole and subsequent back-calculation. The tested fuel cell can also be maintained in continuous operation, simulating static driving along a selected transport route.The laboratory facilities also enable so-called stress tests, tests of dynamic changes in operating states and tests simulating the operation of a vehicle with a fuel cell along a real transport route. For this purpose, a platform was chosen on which basic dynamic movements could be realized outside the laboratory with available technical components adapted for the vehicle prototype being prepared.The supporting part of the device is designed as a mobile assembly that allows the installation of the tested fuel cell, the connection of this fuel cell to the auxiliary circuits, the connection of the electrical part of the fuel cell to the electric drive of the mobile platform and the control system ensuring the control of the active elements of the assembly. Furthermore, basic monitoring of operating values was carried out, because due to the manufacturer's influence, the data stream is unreadable for standard European diagnostic systems. Thanks to the measurements, it was therefore possible to monitor the electrical performance of the unit based on dynamic instructions that represented the accelerator pedal.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK04000248" target="_blank" >CK04000248: ESO - Vozidlo kategorie N1 s pohonem na vodíkové palivové články</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
050/18-12-2024_F
Číselná identifikace
ivo.pergl@vsb.cz
Technické parametry
Realizované zařízení umožňuje testovat instalovaný palivový článek v rozsahu limitních parametrů využitých podpůrných technologií, blíže specifikovaných technické dokumentaci a dále pak vlastním výkonem testovaného palivového článku. Pro funkční vzorek jsou důležité především tyto pracovní parametry: • Maximální výkon cca 70kW elektrických • Napětí na výstupu v pracovním bodě cca 240V • Startovací teplota -30°C • Pracovní teplota 80°C • Spotřeba pod 0.4 kW/l
Ekonomické parametry
Vlastní cena energetického pohonu je kolem cca 2 mil. Kč, nicméně včetně nebytného instalovaného vybavení je to kolem 3 mil. Kč.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
61989100
Název vlastníka
Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
O - Doposud nevyužívaný výsledek
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
http://ceet.vsb.cz