RAMAN MICROSPECTROSCOPY AS A TOOL FOR CHARACTERIZATION OF BRAKE WEAR DEBRIS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F13%3A86084732" target="_blank" >RIV/61989100:27360/13:86084732 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989100:27640/12:86084732
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
RAMAN MICROSPECTROSCOPY AS A TOOL FOR CHARACTERIZATION OF BRAKE WEAR DEBRIS
Popis výsledku v původním jazyce
The study deals with characterization of wear debris generated from commercial brake pad. Brake pads are multicomponent composites which contain more than 10 constituents and polymer matrix. Braking process produces wear particles in form of elements, organic and inorganic compounds. Wear debris may contain several hazardous materials, which may potentially interact with DNA, or cause carcinomas. Wear debris was collected after standard brake dynamometer test and microscopic techniques were used for their characterization. Transmission electron spectroscopy was used to determine size of the emitted nonairborne wear particles. Elemental analysis was performed by scanning electron microscopy with energy dispersive spectroscopy as well as size of the wearparticles. Detailed chemical and phase composition of the commercial brake pad is not provided by manufacturers. Furthermore the braking process is accompanied with significant stress and heat generation leading to release wear debris wh
Název v anglickém jazyce
RAMAN MICROSPECTROSCOPY AS A TOOL FOR CHARACTERIZATION OF BRAKE WEAR DEBRIS
Popis výsledku anglicky
The study deals with characterization of wear debris generated from commercial brake pad. Brake pads are multicomponent composites which contain more than 10 constituents and polymer matrix. Braking process produces wear particles in form of elements, organic and inorganic compounds. Wear debris may contain several hazardous materials, which may potentially interact with DNA, or cause carcinomas. Wear debris was collected after standard brake dynamometer test and microscopic techniques were used for their characterization. Transmission electron spectroscopy was used to determine size of the emitted nonairborne wear particles. Elemental analysis was performed by scanning electron microscopy with energy dispersive spectroscopy as well as size of the wearparticles. Detailed chemical and phase composition of the commercial brake pad is not provided by manufacturers. Furthermore the braking process is accompanied with significant stress and heat generation leading to release wear debris wh
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JJ - Ostatní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
NANOCON 2012 : 4th international conference : conference proceedings : October 23rd-25th 2012, hotel Voroněž I, Brno, Czech Republic, EU
ISBN
978-80-87294-35-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
842-846
Název nakladatele
Tanger
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
23. 10. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—