Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Use of Air Cooling with a Fire Extinguishing Device to Protect Cylindrical Battery Cells 18650

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27360%2F22%3A10251934" target="_blank" >RIV/61989100:27360/22:10251934 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dspace.vsb.cz/handle/10084/149048" target="_blank" >https://dspace.vsb.cz/handle/10084/149048</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Use of Air Cooling with a Fire Extinguishing Device to Protect Cylindrical Battery Cells 18650

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The thesis deals with the thermal system of 18650 cylindrical battery cells and the implementation of crisis subcooling or quenching of overheated cells. A compact module equipped with thermocouples was created from individual battery cells. The design was fabricated on an FDM 3D printer using PETG material. Experimental measurements were made to determine the time histories of temperature rise in the module, where the difference between active cooling and no cooling was clearly shown. It is the air cooling that offers the possibility of implementing a fire extinguishing system to quickly cool or extinguish the module if necessary. The previous experiment was followed by another one in conjunction with a fire extinguishing system. The module was again loaded with an electric current. As soon as the hottest battery cell in the module reached the maximum safe temperature of 40 oC, the extinguishing system was triggered. The extinguishing system was able to cool the battery immediately, but then the temperature rose again after the valve was closed, but only to operating temperatures. The cooling effect of the fire extinguishing system is large and further optimisation is required with a focus on higher efficiency and pressure control from the fire extinguisher. This work demonstrates the potential for rapid subcooling that can slow/stop the temperature rise above allowable limits.

  • Název v anglickém jazyce

    Use of Air Cooling with a Fire Extinguishing Device to Protect Cylindrical Battery Cells 18650

  • Popis výsledku anglicky

    The thesis deals with the thermal system of 18650 cylindrical battery cells and the implementation of crisis subcooling or quenching of overheated cells. A compact module equipped with thermocouples was created from individual battery cells. The design was fabricated on an FDM 3D printer using PETG material. Experimental measurements were made to determine the time histories of temperature rise in the module, where the difference between active cooling and no cooling was clearly shown. It is the air cooling that offers the possibility of implementing a fire extinguishing system to quickly cool or extinguish the module if necessary. The previous experiment was followed by another one in conjunction with a fire extinguishing system. The module was again loaded with an electric current. As soon as the hottest battery cell in the module reached the maximum safe temperature of 40 oC, the extinguishing system was triggered. The extinguishing system was able to cool the battery immediately, but then the temperature rose again after the valve was closed, but only to operating temperatures. The cooling effect of the fire extinguishing system is large and further optimisation is required with a focus on higher efficiency and pressure control from the fire extinguisher. This work demonstrates the potential for rapid subcooling that can slow/stop the temperature rise above allowable limits.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20201 - Electrical and electronic engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000047" target="_blank" >CK01000047: Zvyšování bezpečnosti malosériové vyráběných elektrovozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    PhD students´ day FMST 2022

  • ISBN

    978-80-248-4653-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    139-142

  • Název nakladatele

    Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Místo konání akce

    Ostrava

  • Datum konání akce

    12. 9. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku