Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F16%3A86097670" target="_blank" >RIV/61989100:27510/16:86097670 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main goal of this paper is to present consumers' confidence as an important source of cyclical movement of the economic activity. I use a simplified agent-based model with a single production sector and consumers (agents). The confidence (optimism/stableness/ /pessimism) spreads by interactions among consumers and according to the macro state of the economy on the lattice of consumers. The aggregate level of confidence in society reflects the consumers' expectations about their future incomes together with their preferences between current and future consumption and determines aggregate demand for consumption spending. I found that the model is capable of generating persistent endogenous business cycles. The consumer confidence could be considered as a one of the variables contributing to the cyclical movement of the economic activity.

  • Název v anglickém jazyce

    Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of this paper is to present consumers' confidence as an important source of cyclical movement of the economic activity. I use a simplified agent-based model with a single production sector and consumers (agents). The confidence (optimism/stableness/ /pessimism) spreads by interactions among consumers and according to the macro state of the economy on the lattice of consumers. The aggregate level of confidence in society reflects the consumers' expectations about their future incomes together with their preferences between current and future consumption and determines aggregate demand for consumption spending. I found that the model is capable of generating persistent endogenous business cycles. The consumer confidence could be considered as a one of the variables contributing to the cyclical movement of the economic activity.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0296" target="_blank" >EE2.3.20.0296: Výzkumný tým pro modelování ekonomických a finančních procesů na VŠB-TU Ostrava</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Quantitative Methods in Economics : Multiple Criteria Decision Making XVIII : proceedings of the international scientific conference : 25th May-27th May 2016, Vrátna, Slovakia

  • ISBN

    978-80-972328-0-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    404-409

  • Název nakladatele

    Letra Interactive

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Vrátna

  • Datum konání akce

    25. 5. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000394099300066