Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F16%3A86097670" target="_blank" >RIV/61989100:27510/16:86097670 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?
Popis výsledku v původním jazyce
The main goal of this paper is to present consumers' confidence as an important source of cyclical movement of the economic activity. I use a simplified agent-based model with a single production sector and consumers (agents). The confidence (optimism/stableness/ /pessimism) spreads by interactions among consumers and according to the macro state of the economy on the lattice of consumers. The aggregate level of confidence in society reflects the consumers' expectations about their future incomes together with their preferences between current and future consumption and determines aggregate demand for consumption spending. I found that the model is capable of generating persistent endogenous business cycles. The consumer confidence could be considered as a one of the variables contributing to the cyclical movement of the economic activity.
Název v anglickém jazyce
Can Consumers' Confidence Contribute to Cyclic Movement of the Economic Activity?
Popis výsledku anglicky
The main goal of this paper is to present consumers' confidence as an important source of cyclical movement of the economic activity. I use a simplified agent-based model with a single production sector and consumers (agents). The confidence (optimism/stableness/ /pessimism) spreads by interactions among consumers and according to the macro state of the economy on the lattice of consumers. The aggregate level of confidence in society reflects the consumers' expectations about their future incomes together with their preferences between current and future consumption and determines aggregate demand for consumption spending. I found that the model is capable of generating persistent endogenous business cycles. The consumer confidence could be considered as a one of the variables contributing to the cyclical movement of the economic activity.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0296" target="_blank" >EE2.3.20.0296: Výzkumný tým pro modelování ekonomických a finančních procesů na VŠB-TU Ostrava</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Quantitative Methods in Economics : Multiple Criteria Decision Making XVIII : proceedings of the international scientific conference : 25th May-27th May 2016, Vrátna, Slovakia
ISBN
978-80-972328-0-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
404-409
Název nakladatele
Letra Interactive
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Vrátna
Datum konání akce
25. 5. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
000394099300066