Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alternative roles of consumer confidence in forecasting consumption: Evidence from European countries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F16%3A86100067" target="_blank" >RIV/61989100:27510/16:86100067 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.7327/cerei.2016.12.02" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.7327/cerei.2016.12.02</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.7327/cerei.2016.12.02" target="_blank" >10.7327/cerei.2016.12.02</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Alternative roles of consumer confidence in forecasting consumption: Evidence from European countries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The predictive power of consumer sentiment indicator to forecast consumption spending was already accepted, but the theoretical explanation for that is still vague. Moreover, some of the studies showed that after adding other macroeconomic variables in forecasting model, the predictive power of consumer confidence indicator becomes limited. This paper proposes to distinguish between two predictive channels of confidence data for consumption spending. The first, income channel, should represent the ability of confidence data to predict an expected future income of a consumer. The predictive power of confidence through the second channel should serve for the approximation of consumers' intentions to consume. According to this distinction, I propose to use the data from initial survey questions separately rather than one composite consumer confidence indicator. This way, the predictive power of confidence data could be more clarified. I have used the data from the European Commission Consumer Survey and on the sample of 27 countries confirmed that by using separate confidence data rather than composite indicator, a higher predictive power of confidence data could be achieved.

  • Název v anglickém jazyce

    Alternative roles of consumer confidence in forecasting consumption: Evidence from European countries

  • Popis výsledku anglicky

    The predictive power of consumer sentiment indicator to forecast consumption spending was already accepted, but the theoretical explanation for that is still vague. Moreover, some of the studies showed that after adding other macroeconomic variables in forecasting model, the predictive power of consumer confidence indicator becomes limited. This paper proposes to distinguish between two predictive channels of confidence data for consumption spending. The first, income channel, should represent the ability of confidence data to predict an expected future income of a consumer. The predictive power of confidence through the second channel should serve for the approximation of consumers' intentions to consume. According to this distinction, I propose to use the data from initial survey questions separately rather than one composite consumer confidence indicator. This way, the predictive power of confidence data could be more clarified. I have used the data from the European Commission Consumer Survey and on the sample of 27 countries confirmed that by using separate confidence data rather than composite indicator, a higher predictive power of confidence data could be achieved.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0296" target="_blank" >EE2.3.20.0296: Výzkumný tým pro modelování ekonomických a finančních procesů na VŠB-TU Ostrava</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ekonomická revue

  • ISSN

    1212-3951

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    133-142

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus