Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dissonance minimization and conversation in social networks

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F23%3A10253180" target="_blank" >RIV/61989100:27510/23:10253180 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268123003293?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268123003293?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2023.09.013" target="_blank" >10.1016/j.jebo.2023.09.013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dissonance minimization and conversation in social networks

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We are examining social learning in networks, where agents aim to minimize cognitive dissonance resulting from disagreement by adjusting their statements in conversations to align with those their associates, rather than truthfully sharing their beliefs. Our analysis investigates the impact of this adjustment, known as audience tuning, on belief revision, limiting beliefs, consensus conditions, and convergence speed. Our findings demonstrate that audience tuning facilitates extensive belief propagation beyond immediate associates, resulting in faster convergence most of the societies considered. It also leads to a redistribution of influences on long-run beliefs, favoring agents with lower dissonance sensitivity. We also show that endogenous changes in the network, driven by dissonance minimization, can impede society from reaching a consensus.

  • Název v anglickém jazyce

    Dissonance minimization and conversation in social networks

  • Popis výsledku anglicky

    We are examining social learning in networks, where agents aim to minimize cognitive dissonance resulting from disagreement by adjusting their statements in conversations to align with those their associates, rather than truthfully sharing their beliefs. Our analysis investigates the impact of this adjustment, known as audience tuning, on belief revision, limiting beliefs, consensus conditions, and convergence speed. Our findings demonstrate that audience tuning facilitates extensive belief propagation beyond immediate associates, resulting in faster convergence most of the societies considered. It also leads to a redistribution of influences on long-run beliefs, favoring agents with lower dissonance sensitivity. We also show that endogenous changes in the network, driven by dissonance minimization, can impede society from reaching a consensus.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA22-28882S" target="_blank" >GA22-28882S: Interakce mezi finančními trhy a reálným sektorem: Modelování, experimenty a politika</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Economic Behavior and Organization

  • ISSN

    0167-2681

  • e-ISSN

    1879-1751

  • Svazek periodika

    215

  • Číslo periodika v rámci svazku

    November

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    167-191

  • Kód UT WoS článku

    001082052600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85171749284