Dissonance minimization and conversation in social networks
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27510%2F23%3A10253180" target="_blank" >RIV/61989100:27510/23:10253180 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268123003293?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167268123003293?via%3Dihub</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jebo.2023.09.013" target="_blank" >10.1016/j.jebo.2023.09.013</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Dissonance minimization and conversation in social networks
Popis výsledku v původním jazyce
We are examining social learning in networks, where agents aim to minimize cognitive dissonance resulting from disagreement by adjusting their statements in conversations to align with those their associates, rather than truthfully sharing their beliefs. Our analysis investigates the impact of this adjustment, known as audience tuning, on belief revision, limiting beliefs, consensus conditions, and convergence speed. Our findings demonstrate that audience tuning facilitates extensive belief propagation beyond immediate associates, resulting in faster convergence most of the societies considered. It also leads to a redistribution of influences on long-run beliefs, favoring agents with lower dissonance sensitivity. We also show that endogenous changes in the network, driven by dissonance minimization, can impede society from reaching a consensus.
Název v anglickém jazyce
Dissonance minimization and conversation in social networks
Popis výsledku anglicky
We are examining social learning in networks, where agents aim to minimize cognitive dissonance resulting from disagreement by adjusting their statements in conversations to align with those their associates, rather than truthfully sharing their beliefs. Our analysis investigates the impact of this adjustment, known as audience tuning, on belief revision, limiting beliefs, consensus conditions, and convergence speed. Our findings demonstrate that audience tuning facilitates extensive belief propagation beyond immediate associates, resulting in faster convergence most of the societies considered. It also leads to a redistribution of influences on long-run beliefs, favoring agents with lower dissonance sensitivity. We also show that endogenous changes in the network, driven by dissonance minimization, can impede society from reaching a consensus.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50200 - Economics and Business
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-28882S" target="_blank" >GA22-28882S: Interakce mezi finančními trhy a reálným sektorem: Modelování, experimenty a politika</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Economic Behavior and Organization
ISSN
0167-2681
e-ISSN
1879-1751
Svazek periodika
215
Číslo periodika v rámci svazku
November
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
167-191
Kód UT WoS článku
001082052600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85171749284