Effect of Silicon Carbide Particle Sizes on Friction-Wear Properties of Friction Composites Designed for Car Brake Lining Applications
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27640%2F10%3A00021837" target="_blank" >RIV/61989100:27640/10:00021837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effect of Silicon Carbide Particle Sizes on Friction-Wear Properties of Friction Composites Designed for Car Brake Lining Applications
Popis výsledku v původním jazyce
Apart from the service conditions during the braking (e.g. applied pressure, velocity of rotor) the friction-wear properties of friction composites used as a car brake lining are directly influenced by their composition. Among the components used for a car brake lining, the chemical and structural nature of the abrasives, jointly with the morphology and size of the particles, influence the friction parameters and stability of the composite. In the present paper it is summarized the effect of silicon carbide abrasive of various particle sizes (40, 10, and 3 m) on the friction-wear properties of non-metallic friction composites based on potassium titanate ceramics. The composites with an increasing amount of the abrasive in composition (3.4, 5.6, 9.0, and 14.6 vol.%) for each SiC size were prepared. The highest values of friction coefficient as well as the lowest fade for the composites containing the finest SiC fraction (median value 3 m) were obtained. Contrary to the friction coeffici
Název v anglickém jazyce
Effect of Silicon Carbide Particle Sizes on Friction-Wear Properties of Friction Composites Designed for Car Brake Lining Applications
Popis výsledku anglicky
Apart from the service conditions during the braking (e.g. applied pressure, velocity of rotor) the friction-wear properties of friction composites used as a car brake lining are directly influenced by their composition. Among the components used for a car brake lining, the chemical and structural nature of the abrasives, jointly with the morphology and size of the particles, influence the friction parameters and stability of the composite. In the present paper it is summarized the effect of silicon carbide abrasive of various particle sizes (40, 10, and 3 m) on the friction-wear properties of non-metallic friction composites based on potassium titanate ceramics. The composites with an increasing amount of the abrasive in composition (3.4, 5.6, 9.0, and 14.6 vol.%) for each SiC size were prepared. The highest values of friction coefficient as well as the lowest fade for the composites containing the finest SiC fraction (median value 3 m) were obtained. Contrary to the friction coeffici
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1P05ME741" target="_blank" >1P05ME741: Optimalizace složení a vlastností frikčních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-6978
e-ISSN
—
Svazek periodika
I
Číslo periodika v rámci svazku
43
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—