Effects of silicon carbide particle sizes on friction-wear properties of friction composites designed for car brake lining applications
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989100%3A27640%2F10%3A86076615" target="_blank" >RIV/61989100:27640/10:86076615 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effects of silicon carbide particle sizes on friction-wear properties of friction composites designed for car brake lining applications
Popis výsledku v původním jazyce
Among the components used for a car brake lining, the chemical and structural nature of the abrasives, jointly with the morphology and size of the particles, influence the friction parameters and stability of the composite. In the present paper the effect of silicon carbide abrasive of various particle sizes (40, 10, and 3 mým) on the friction-wear properties of friction composites based on potassium titanate ceramics is summarized. The composites with an increasing amount of the abrasive in composition(3.4, 5.6, 9.0, and 14.6 vol%) for each SiC size were prepared. The highest values of friction coefficient as well as the lowest fade for the composites containing the finest SiC fraction (median value 3 mým) were obtained. Contrary to the friction coefficient, the values of specific wear rate decrease with increasing SiC particle size. Transport of the iron particles, originated from the cast iron rotor, increases with SiC particle size and decreases with the testing temperature.
Název v anglickém jazyce
Effects of silicon carbide particle sizes on friction-wear properties of friction composites designed for car brake lining applications
Popis výsledku anglicky
Among the components used for a car brake lining, the chemical and structural nature of the abrasives, jointly with the morphology and size of the particles, influence the friction parameters and stability of the composite. In the present paper the effect of silicon carbide abrasive of various particle sizes (40, 10, and 3 mým) on the friction-wear properties of friction composites based on potassium titanate ceramics is summarized. The composites with an increasing amount of the abrasive in composition(3.4, 5.6, 9.0, and 14.6 vol%) for each SiC size were prepared. The highest values of friction coefficient as well as the lowest fade for the composites containing the finest SiC fraction (median value 3 mým) were obtained. Contrary to the friction coefficient, the values of specific wear rate decrease with increasing SiC particle size. Transport of the iron particles, originated from the cast iron rotor, increases with SiC particle size and decreases with the testing temperature.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JI - Kompositní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1P05ME741" target="_blank" >1P05ME741: Optimalizace složení a vlastností frikčních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—