Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nursing students’ genomics literacy: Basis for genomics nursing education course development

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15120%2F23%3A73624776" target="_blank" >RIV/61989592:15120/23:73624776 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1557308722001457?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1557308722001457?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.teln.2022.11.013" target="_blank" >10.1016/j.teln.2022.11.013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Nursing students’ genomics literacy: Basis for genomics nursing education course development

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study aimed to investigate the genomics literacy of Finnish and Filipino nursing students as a basis for developing a genomics nursing education course. This is a cross-sectional online survey using the 31-item Genomic Nursing Concept Inventory, IBM SPSS version 27, and item-analysis. A total of 245 nursing students participated in the study; 75% reported that they had not completed any genetics-genomics courses. The GNCI scores ranged from 2 to 31 total correct answers out of a total possible score of 31. The GNCI mean score of the Finnish cohort (9.53; SD = 3.48; 36% correct) was significantly lower compared to the Filipino cohort (16.21; SD = 9.74, 58% correct). These results show that the genomics literacy of nursing students in Finland and the Philippines is weak, particularly in human genome homogeneity and genotype-phenotype association concepts. We recommend designing effective genetic and genomic educational programs and updating the nursing curricula.

  • Název v anglickém jazyce

    Nursing students’ genomics literacy: Basis for genomics nursing education course development

  • Popis výsledku anglicky

    This study aimed to investigate the genomics literacy of Finnish and Filipino nursing students as a basis for developing a genomics nursing education course. This is a cross-sectional online survey using the 31-item Genomic Nursing Concept Inventory, IBM SPSS version 27, and item-analysis. A total of 245 nursing students participated in the study; 75% reported that they had not completed any genetics-genomics courses. The GNCI scores ranged from 2 to 31 total correct answers out of a total possible score of 31. The GNCI mean score of the Finnish cohort (9.53; SD = 3.48; 36% correct) was significantly lower compared to the Filipino cohort (16.21; SD = 9.74, 58% correct). These results show that the genomics literacy of nursing students in Finland and the Philippines is weak, particularly in human genome homogeneity and genotype-phenotype association concepts. We recommend designing effective genetic and genomic educational programs and updating the nursing curricula.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Teaching and Learning in Nursing

  • ISSN

    1557-2013

  • e-ISSN

    1557-3087

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    6-11

  • Kód UT WoS článku

    000935201900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146008023