Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F03%3A33117504" target="_blank" >RIV/61989592:15210/03:33117504 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O kvartových a septimových krocích v lidových písních Moravského Valašska

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto příspěvku se nepouštíme do tonální typologie valašských nápěvů. Naše pozornost je zaměřena k dílčímu, avšak nesmírně zajímavému tématu, kterým jsou kvartové, příp. septimové kroky ve valašských lidových písních. Tyto formace však nejsou ani prvkem strukturálně stavebním, ani tonálně organizujícím principem lidových písní, jako je tomu u kvarttonálního systému. Tritonická stupnice (či valašské kvarty) není vázána na konkrétní typ tonality. Přesto i zde existují výjimky: u tří závěrečných analýz je ukázáno, že exponované tóny valašských kvart mohou plnit funkci centrálních tónů. Všechny jevy demonstrujeme především na materiálu písní z moravského regionu. Na hudební strukturu se v analýzách diskutovaných nápěvů díváme prizmatem melodického výkladu, z lineárního pohledu, neboť právě horizontální pojetí je charakteristické a základní pro tuto východní oblast, resp. pro strukturu lidových písní této kulturní sféře odpovídající.

  • Název v anglickém jazyce

    Towards the Fourth and Seventh Steps in the Valachian Folk Songs

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution does not solve the tonal typology of the Valachian tunes. Our attention has been centred to a partial, yet extremely interesting topic, namely to the fourth, possibly to the seventh steps in the Valachian folk songs. Those formations form neither a structural constituent nor a tonally organizational principle, as they do in the fourth-tonal system. The Valachian fourths are not bound to a concrete type of tonality. Yet there are some exceptions: it has been shown in three final analyses that the prominent tones of the Valachian fourths are able to fulfill the function of the central tones. All phenomena are demonstrated on the song material of the Moravian region. The musical structure of the discussed tunes has been seen through theprisma of the melodic interpretation, from the linear point of view, because it is the horizontal conception that is characteristic and cardinal for the eastern region, respectively for the structure of the folk songs corresponding to thi

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AC - Archeologie, antropologie, etnologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2003

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Musica

  • ISSN

    0231-9233

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2003

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    35-45

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus