Hudební analýza podřipských písní
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F15%3A00465797" target="_blank" >RIV/68378076:_____/15:00465797 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hudební analýza podřipských písní
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola podrobné výsledky komplexní hudební analýzy lidových písní z Podřipska ze sbírky Františka Homolky. Celkově shrnuto, představují tyto nápěvy z hlediska formové charakteristiky většinou kratší útvary, s vnitřním dělením po dvojtaktích, řidčeji trojtaktích. Symetrie formy je vlivem textu často porušována. V rovině tonální analýzy vykazují nápěvy ustálené dur-mollové cítění, výrazně převažuje tvrdá tónina a diatonika, v rovině melodické analýzy mají nápěvy střední tónový rozsah a jemnou klenbu melodie, nápěvný typ je spíše obecně instrumentální. Intervalové vzdálenosti mezi tóny jsou nejčastěji sekundové až kvartové, výjimkou však nejsou ani větší melodické skoky. Počáteční a finální tóny odpovídají tonální a harmonické vyhraněnosti českého lidového zpěvu. Metrum je dvoudobé a třídobé, jeho notace v zásadě správná, spektrum rytmických hodnot sahá od šestnáctinových not až k hodnotám cele vyplňujícím takt (zejm. 2/4 a 3/4). Typické jsou kombinace dvou až čtyř rytmických figur na úrovni velkých a malých dílů. Pohyb je značného rozpětí, konkrétní předpisy tempa jsou realizovány prostřednictvím italského i českého názvosloví, někdy pomocí odkazů na oblíbené tance či na pochod; u třetiny záznamů označení tempa chybí. Synchronní přístup metody komplexní hudební analýzy tvoří důležitý protipól a doplnění dalších, zejména historicky zaměřených výzkumů české lidové písně.
Název v anglickém jazyce
Musical analysis of songs from the Podřipsko region
Popis výsledku anglicky
The chapter presents detailed results of a comprehensive musical analysis of folk tunes native to Podřipsko, contained in František Homolka´s collection. In general, these tunes mostly have a short form, its internal structure based on two-bar and, much less often, three-bar phrases. In a large number of these tunes, the text has influence on the symmetry of form. The tonal analysis has shown that the tunes have a fixed major-minor key sentiment, with the major scale and diatonic scales predominating; the melody analysis suggests the tunes have a medium tone range, a delicate melodic arch, and belong to the general instrument type. The distance between tones is mostly seconds and fourths, with larger intervals also occurring occasionally. Initial and final tones correspond to the tonal and harmonic type of Czech folk songs. The music is in two-beat and three-beat time, its notation being, in principle, correct; the rhythmic spectrum ranges from sixteenth notes to whole notes (especially in 2/4 and 3/4 time). There is a wide range of movements, with tempo instructions given in Italian as well as Czech and with occasional references to popular dances; one-third of the notations, however, have no tempo marking. The findings from the different levels of structural analysis, summarised in the subsections of the chapter, suggest the existence of formal and structural archetypes, giving an objective and representative insight into the more recent folk song repertoire.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Lidové písně z Podřipska ve sbírce Františka Homolky : studie, kritická edice
ISBN
978-80-88081-03-6
Počet stran výsledku
39
Strana od-do
60-98
Počet stran knihy
707
Název nakladatele
Etnologický ústav AV ČR, v. v. i.
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—