Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Interpretace přírodních věd žáky gymnázií

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A10214108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:10214108 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Interpretace přírodních věd žáky gymnázií

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách -usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům.

  • Název v anglickém jazyce

    Perception of natural sciences by students at secondary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The text yields the results of research which was concentrated on the perception of natural sciences by students at secondary schools. The text focused on the understanding of social reality by students of grammar schools who are in the process of selecting their future fields of study at universities. We addressed the issue of how interpretations of natural science are present among students. We utilized the quantitative method (focus group).Most of students rated natural sciences positively. Also, theinterest to study natural sciences is not negligible, however, the occupation of a scientist is little attractive. The interpretations of social participants in science, stereotyping and popularization, the differentiation of three kinds of science - they all have an impact on the decision-making process whose result is university studies. Popularization should aim to bridge the enormous gap between the reality of a scientist and the reality of everyday life.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/2E06028" target="_blank" >2E06028: Mediální zdůraznění potřeb vědy a perspektiv studia exaktních oborů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica

  • ISSN

    1803-0246

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2008

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2008

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus