Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A10214108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:10214108 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Interpretace přírodních věd žáky gymnázií
Popis výsledku v původním jazyce
V tomto textu jsme představili interpretace přírodních věd žáků gymnázií. Věda je v očích žáků exkluzivní činností, charakterizuje ji bádání, zkoumání a objevování něčeho nového. Otevírá lidstvu nepoznané možnosti, přináší mu užitek v různých podobách -usnadňuje žití nebo chrání lidstvo před pohromami. Žáci rozumí vědě prostřednictvím jejích tří významných aktérů: obyčejného člověka, školáka a vědce. Veškeré interpretace se odvíjejí od dvou protilehlých pólů. Jeden z nich představuje obyčejný člověk, druhý zase vědec. Protikladnost kategorií vědec - obyčejný člověk je žáky všeobecně akceptována. Je ale odlišně interpretována pod vlivem informací. Žáci, kteří nemají žádné zkušenosti a představy o vědcích a jejich činnostech, vnímají vztah vědce a obyčejného člověka jako antagonistický. Naopak u informovaných a zkušených žáků, kteří konfrontovali školou reprodukovaný obraz vědy a vědce s vlastní zkušeností, se zvyšuje senzitivita vůči přenášeným stereotypům.
Název v anglickém jazyce
Perception of natural sciences by students at secondary schools
Popis výsledku anglicky
The text yields the results of research which was concentrated on the perception of natural sciences by students at secondary schools. The text focused on the understanding of social reality by students of grammar schools who are in the process of selecting their future fields of study at universities. We addressed the issue of how interpretations of natural science are present among students. We utilized the quantitative method (focus group).Most of students rated natural sciences positively. Also, theinterest to study natural sciences is not negligible, however, the occupation of a scientist is little attractive. The interpretations of social participants in science, stereotyping and popularization, the differentiation of three kinds of science - they all have an impact on the decision-making process whose result is university studies. Popularization should aim to bridge the enormous gap between the reality of a scientist and the reality of everyday life.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2E06028" target="_blank" >2E06028: Mediální zdůraznění potřeb vědy a perspektiv studia exaktních oborů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Philosophica, Sociologica - Andragogica
ISSN
1803-0246
e-ISSN
—
Svazek periodika
2008
Číslo periodika v rámci svazku
2008
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—