Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ke konceptu fokalizace v literární a filmové naratologii

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A33116381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:33116381 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ke konceptu fokalizace v literární a filmové naratologii

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie sleduje teoretické pokusy transponovat koncept fokalizace užívaný v literární naratologii do naratologie filmové. Autor studie zdůrazňuje, že i v literární naratologii je tohoto konceptu užíváno s různým vymezením, a na příkladech prací FrancoiseJosta, José Luise Fecého, Celestinoa Deleyta a Manfreda Jahna ukazuje, že veškeré tyto pokusy aplikovat koncept fokalizace na filmový narativ a etablovat jej jako koncept intermediální končí nezdarem. Jednak totiž každý z těchto teoretiků vymezuje pojemfokalizace pro analýzu filmu rozdílně a jednak ? a to především ? žádný z takto vymezených konceptů nelze zpětně aplikovat na narativ literární, aniž by byly porušeny diskurzivní rozdíly mezi literárním a filmovým textem.

  • Název v anglickém jazyce

    On the Concept of Focalisation in Literary and Film Narratology

  • Popis výsledku anglicky

    The paper examines the theoretical attempts at transposing the concept of focalisation as used in literary narratology to film narratology. The author of the paper points out that the definition of this concept varies even when used in literary narratology, and, using the examples of writings by Francois Jost, José Luis Fecé, Celestino Deleyto and Manfred Jahn, shows that all such attempts to apply the concept of focalisation to film narrative and establish it as an intermedia concept fail. First, as far as film analysis is concerned, each of these theorists defines the notion of focalisation differently. Second, and this is most significant, none of the concepts thus defined can be reapplied to literary narrative without disrupting the discoursive differences between literary and film text.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Intermedialita: slovo - obraz - zvuk

  • ISBN

    978-80-244-2054-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    45-52

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Místo konání akce

    Olomouc

  • Datum konání akce

    7. 11. 2007

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku