Ke konceptu fokalizace v literární a filmové naratologii
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F08%3A33116381" target="_blank" >RIV/61989592:15210/08:33116381 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ke konceptu fokalizace v literární a filmové naratologii
Popis výsledku v původním jazyce
Studie sleduje teoretické pokusy transponovat koncept fokalizace užívaný v literární naratologii do naratologie filmové. Autor studie zdůrazňuje, že i v literární naratologii je tohoto konceptu užíváno s různým vymezením, a na příkladech prací FrancoiseJosta, José Luise Fecého, Celestinoa Deleyta a Manfreda Jahna ukazuje, že veškeré tyto pokusy aplikovat koncept fokalizace na filmový narativ a etablovat jej jako koncept intermediální končí nezdarem. Jednak totiž každý z těchto teoretiků vymezuje pojemfokalizace pro analýzu filmu rozdílně a jednak ? a to především ? žádný z takto vymezených konceptů nelze zpětně aplikovat na narativ literární, aniž by byly porušeny diskurzivní rozdíly mezi literárním a filmovým textem.
Název v anglickém jazyce
On the Concept of Focalisation in Literary and Film Narratology
Popis výsledku anglicky
The paper examines the theoretical attempts at transposing the concept of focalisation as used in literary narratology to film narratology. The author of the paper points out that the definition of this concept varies even when used in literary narratology, and, using the examples of writings by Francois Jost, José Luis Fecé, Celestino Deleyto and Manfred Jahn, shows that all such attempts to apply the concept of focalisation to film narrative and establish it as an intermedia concept fail. First, as far as film analysis is concerned, each of these theorists defines the notion of focalisation differently. Second, and this is most significant, none of the concepts thus defined can be reapplied to literary narrative without disrupting the discoursive differences between literary and film text.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Intermedialita: slovo - obraz - zvuk
ISBN
978-80-244-2054-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
45-52
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
7. 11. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—