Naratologie jako výzva pro literární výchovu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449304" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449304 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Naratologie jako výzva pro literární výchovu
Popis výsledku v původním jazyce
Předmět této studie je odvozený od tří základních výzkumných otázek: do jaké míry a jak didaktika literární výchovy využívá naratologické koncepty, v čem může být využití těchto konceptů přínosné a existuje naratologická teorie pro učitele na jedné straně přístupná a na druhé straně dostatečně fundovaná? Tato studie má čtyři hlavní cíle, které odpovídají čtyřem hlavním kapitolám: 1) zformulovat východiska v kontextu aktuálních principů didaktiky literární výchovy ve vztahu k přínosům využití naratologie v literární výchově na 2. stupni základní školy, 2) reflektovat příručku Jak rozumět literárnímu vyprávění? Jiřího Hrabala a její přínosy pro literární výchovu na úrovni koncepce, cílů a metod, 3) vyhodnotit a shrnout dosavadní reflexi naratologie v literární výchově a didaktice literatury, 4) shrnout zjištěné závěry a na jejich základě zformulovat dílčí výzvy naratologických bádání pro současnou literární výchovu. Závěry jsou podrobněji pojednány a shrnuty v závěrečné kapitole, ale stručně je možné říct, že naratologie se v dosavadní konstituci didaktiky literatury prosadila zásadním způsobem (v nejrůznějších podobách a především ve spojitosti s tvořivými přístupy). Naratologie nabízí literární výchově koncepty, jež mohou rozvíjet čtenářskou gramotnost, hlouběji textům rozumět a jež mají přesah i mimo kontext literatury. Zároveň je pole výzev naratologie pro literární výchovu stále dost široké.
Název v anglickém jazyce
Narratology as Challenge for Literary Education
Popis výsledku anglicky
The subject of this study is derived from three basic research questions: to what extent and how does the didactics of literary education use narratological concepts, how can the use of these concepts be beneficial, is there a narratological theory for teachers that is accessible on the one hand and well-founded on the other? This study has four main goals, which correspond to the four main chapters: 1) to formulate starting points in the context of current principles of literary education in relation to the benefits of using narratology in literary education at junior high school, 2) to reflect the textbook How to understand literary narrative? by Jiří Hrabal and its benefits for literary education at the level of conception, goals and methods, 3) evaluate and summarize the current reflections on narratology in literary education and didactics of literature, 4) summarize the conclusions and formulate partial challenges of narratological research for current literary education. The conclusions are discussed and summarized in more detail in the final chapter, but it is possible to say briefly that narratology has prevailed in the current constitution of didactics of literature in a fundamental way (in various forms and especially in connection with creative approaches). Narratology offers literary education concepts that can develop reading literacy, understand texts more deeply, and that have an overlap beyond the context of literature. At the same time, the field of narratology challenges for literary education is still quite wide.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
33-48
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—