Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Naratologie jako výzva pro literární výchovu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F22%3A10449304" target="_blank" >RIV/00216208:11410/22:10449304 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=g8YorUWU2s</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Naratologie jako výzva pro literární výchovu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předmět této studie je odvozený od tří základních výzkumných otázek: do jaké míry a jak didaktika literární výchovy využívá naratologické koncepty, v čem může být využití těchto konceptů přínosné a existuje naratologická teorie pro učitele na jedné straně přístupná a na druhé straně dostatečně fundovaná? Tato studie má čtyři hlavní cíle, které odpovídají čtyřem hlavním kapitolám: 1) zformulovat východiska v kontextu aktuálních principů didaktiky literární výchovy ve vztahu k přínosům využití naratologie v literární výchově na 2. stupni základní školy, 2) reflektovat příručku Jak rozumět literárnímu vyprávění? Jiřího Hrabala a její přínosy pro literární výchovu na úrovni koncepce, cílů a metod, 3) vyhodnotit a shrnout dosavadní reflexi naratologie v literární výchově a didaktice literatury, 4) shrnout zjištěné závěry a na jejich základě zformulovat dílčí výzvy naratologických bádání pro současnou literární výchovu. Závěry jsou podrobněji pojednány a shrnuty v závěrečné kapitole, ale stručně je možné říct, že naratologie se v dosavadní konstituci didaktiky literatury prosadila zásadním způsobem (v nejrůznějších podobách a především ve spojitosti s tvořivými přístupy). Naratologie nabízí literární výchově koncepty, jež mohou rozvíjet čtenářskou gramotnost, hlouběji textům rozumět a jež mají přesah i mimo kontext literatury. Zároveň je pole výzev naratologie pro literární výchovu stále dost široké.

  • Název v anglickém jazyce

    Narratology as Challenge for Literary Education

  • Popis výsledku anglicky

    The subject of this study is derived from three basic research questions: to what extent and how does the didactics of literary education use narratological concepts, how can the use of these concepts be beneficial, is there a narratological theory for teachers that is accessible on the one hand and well-founded on the other? This study has four main goals, which correspond to the four main chapters: 1) to formulate starting points in the context of current principles of literary education in relation to the benefits of using narratology in literary education at junior high school, 2) to reflect the textbook How to understand literary narrative? by Jiří Hrabal and its benefits for literary education at the level of conception, goals and methods, 3) evaluate and summarize the current reflections on narratology in literary education and didactics of literature, 4) summarize the conclusions and formulate partial challenges of narratological research for current literary education. The conclusions are discussed and summarized in more detail in the final chapter, but it is possible to say briefly that narratology has prevailed in the current constitution of didactics of literature in a fundamental way (in various forms and especially in connection with creative approaches). Narratology offers literary education concepts that can develop reading literacy, understand texts more deeply, and that have an overlap beyond the context of literature. At the same time, the field of narratology challenges for literary education is still quite wide.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Didaktické studie

  • ISSN

    1804-1221

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    33-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus