Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10282270" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10282270 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru
Popis výsledku v původním jazyce
Autor monografie zastává názor, že existují tři oblasti, které je třeba v oboru literární didaktiky i školním literárním vzdělávání mít na zřeteli a které je třeba udržovat v rovnováze, aby obor ani školní předmět neztratily estetickou, resp. estetickovýchovnou zaměřenost: 1/ četba (četba literárních textů a její reflexe), 2/ tvorba (konstrukce a rekonstrukce textu a jejich reflexe), 3/ nauka (poznávání kontextů relevantních pro interpretaci textu, udržení kulturní kontinuity a kulturní identity). V současném pojetí literárního vzdělávání stále převládá naukový přístup (redukovaný navíc na literární historii a frontální organizační formu výuky). Je avšak třeba uznat a rozvíjet všechny relevantní oblasti literárního vzdělávání (z nauky např. literární teorii; četbu a tvorbu a jejich reflexi) a jiné přístupy než (tradičně)naukové, a to především z toho důvodu, že žáci mají rozumět literatuře tak, jak převládá v reálném životě, ve čtenářství, v kultuře.
Název v anglickém jazyce
Didactics of the Literature: Challenges of the Field. From the Art Texts towards the Didactics of the Expressive Field
Popis výsledku anglicky
The author agrees with the opinion that there are three areas in the didactics of literature and school literary education that are necessary to be kept in mind and that are necessary to be in balance in order that the discipline and the school subject do not lose their aesthetic purpose and the aim to educate towards aesthetics. The three areas are as they follow: 1/ reading (reading of literary texts and reflection of the reading); 2/ creating (constructing and reconstructing texts and it's reflection); 3/ study of literature (getting to know the contexts that are relevant to the text interpretation; awareness of cultural continuity and cultural identity). The "study of literature" approach dominates in current conception of literary education (moreover, it is reduced to history of literature and frontal instruction teaching). However, it is important to consider and develop all of the areas of literary education (e.g. the theory of literature; reading and creating and their reflecti
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-246-2626-0
Počet stran knihy
180
Název nakladatele
Nakladatelství Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—