Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11410%2F14%3A10282270" target="_blank" >RIV/00216208:11410/14:10282270 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor monografie zastává názor, že existují tři oblasti, které je třeba v oboru literární didaktiky i školním literárním vzdělávání mít na zřeteli a které je třeba udržovat v rovnováze, aby obor ani školní předmět neztratily estetickou, resp. estetickovýchovnou zaměřenost: 1/ četba (četba literárních textů a její reflexe), 2/ tvorba (konstrukce a rekonstrukce textu a jejich reflexe), 3/ nauka (poznávání kontextů relevantních pro interpretaci textu, udržení kulturní kontinuity a kulturní identity). V současném pojetí literárního vzdělávání stále převládá naukový přístup (redukovaný navíc na literární historii a frontální organizační formu výuky). Je avšak třeba uznat a rozvíjet všechny relevantní oblasti literárního vzdělávání (z nauky např. literární teorii; četbu a tvorbu a jejich reflexi) a jiné přístupy než (tradičně)naukové, a to především z toho důvodu, že žáci mají rozumět literatuře tak, jak převládá v reálném životě, ve čtenářství, v kultuře.

  • Název v anglickém jazyce

    Didactics of the Literature: Challenges of the Field. From the Art Texts towards the Didactics of the Expressive Field

  • Popis výsledku anglicky

    The author agrees with the opinion that there are three areas in the didactics of literature and school literary education that are necessary to be kept in mind and that are necessary to be in balance in order that the discipline and the school subject do not lose their aesthetic purpose and the aim to educate towards aesthetics. The three areas are as they follow: 1/ reading (reading of literary texts and reflection of the reading); 2/ creating (constructing and reconstructing texts and it's reflection); 3/ study of literature (getting to know the contexts that are relevant to the text interpretation; awareness of cultural continuity and cultural identity). The "study of literature" approach dominates in current conception of literary education (moreover, it is reduced to history of literature and frontal instruction teaching). However, it is important to consider and develop all of the areas of literary education (e.g. the theory of literature; reading and creating and their reflecti

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-246-2626-0

  • Počet stran knihy

    180

  • Název nakladatele

    Nakladatelství Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy