Charles Darwin a naturalistické koncepce člověka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F11%3A10224911" target="_blank" >RIV/61989592:15210/11:10224911 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Charles Darwin a naturalistické koncepce člověka
Popis výsledku v původním jazyce
V roce 2009 jsme oslavili dvousté výročí narození Charlese Darwina a sto padesáté od publikace jeho knihy O původu druhů. Zdá se to jako dobrá příležitost pro ocenění důležitosti Darwinova díla pro společenské vědy, především filosofickou antropologii. Cílem tohoto příspěvku je diskutovat tradiční antropocentrické koncepce člověka, které považují náš živočišný druh za výjimečný - kvalitativně vyšší než ostatní organismy. V průběhu 20. století filosofové argumentovali ve prospěch tohoto tvrzení celou řadou způsobů: člověk je jediný živočich schopný smíchu, lásky, myšlení nebo jazyka. Tvrdili také, že pouze příslušníci Homo sapiens mají svobodnou vůli, morálku nebo náboženství. Autor se domnívá, že rozdíly mezi člověkem a jinými zvířaty jsou pouze kvantitativní, a proto by lidé měli být zkoumáni metodami naturalizované filosofie, jež je kompatibilní s přírodními vědami.
Název v anglickém jazyce
Charles Darwin and Naturalistic Conceptions of Man
Popis výsledku anglicky
In 2009, we celebrated the bicentennial of the birth of Charles Darwin and the sesquicentennial of the publication of his book The Origin of Species. This seems to be a good opportunity to evaluate the importance of Darwin’s work for the social sciences, mainly for philosophical anthropology. The aim of this paper is to discuss the traditional anthropocentric conceptions of man, which consider our biological species to be exceptional – qualitatively higher than other living organisms. Over the course of the 20th century, philosophers have argued for the claim in a number of ways: man is supposed to be the only animal capable of laughter, love, thought or language. It has also been claimed that only members of Homo sapiens have free will, morality or religion. The author argues that the only differences between man and other animals are quantitative, and therefore the nature of humans should be studied using the methods of naturalized philosophy, with respect to the natural sciences.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Pojetí člověka v dějinách a současnosti filosofie. II., Od Kanta po současnost
ISBN
978-80-7325-248-9
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
33-41
Počet stran knihy
176
Název nakladatele
Centrum pro studium demokracie a kultury
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—