The Music of the Celestial Spheres and the Songs of the Angels; A Debate about the Infallibility of Prophets in Late Medieval Jewish Philosophy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33141774" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33141774 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
maďarština
Název v původním jazyce
A szférák zenéje és az angyalok éneke: Vita a próféták tévedhetetlenségéről a késő-középkori zsidó filozófiában
Popis výsledku v původním jazyce
Medieval Jewish philosophers committed to Aristotle's intellectual heritage rejected the Pythagorean idea that celestial spheres made sounds. However, a number of biblical passages suggested to the same Jewish philosophers that angels sang songs to honorGod in the heavens and since Maimonides suggested that "angels" in the Bible stand for the incorporeal intellects moving the celestial sphere, it was difficult to avoid the conclusion that the Bible accepted Pythagoras' doctrine of the celestial music.To put it simply, the question was whether Aristotle or the Bible was right. Interestingly enough, three important post-Maimonidean Jewish philosophers, Joseph Kaspi, Gersonides, and Moses Narboni argued that Aristotle was right and the Bible was wrong.Narboni presented an elaborate theory about the fallibility of prophets. Narboni's theory was received in late medieval Prague: Yomtov Lippmann Mühlhausen fiercely criticized it, whereas Menahem Shalem accepted its principles but modified
Název v anglickém jazyce
The Music of the Celestial Spheres and the Songs of the Angels; A Debate about the Infallibility of Prophets in Late Medieval Jewish Philosophy
Popis výsledku anglicky
Medieval Jewish philosophers committed to Aristotle's intellectual heritage rejected the Pythagorean idea that celestial spheres made sounds. However, a number of biblical passages suggested to the same Jewish philosophers that angels sang songs to honorGod in the heavens and since Maimonides suggested that "angels" in the Bible stand for the incorporeal intellects moving the celestial sphere, it was difficult to avoid the conclusion that the Bible accepted Pythagoras' doctrine of the celestial music.To put it simply, the question was whether Aristotle or the Bible was right. Interestingly enough, three important post-Maimonidean Jewish philosophers, Joseph Kaspi, Gersonides, and Moses Narboni argued that Aristotle was right and the Bible was wrong.Narboni presented an elaborate theory about the fallibility of prophets. Narboni's theory was received in late medieval Prague: Yomtov Lippmann Mühlhausen fiercely criticized it, whereas Menahem Shalem accepted its principles but modified
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Tanulmányok az Eötvös Collegium 15 éves Filozófia Műhelyének tiszteletére
ISBN
978-963-89326-7-9
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
164-184
Počet stran knihy
290
Název nakladatele
Private
Místo vydání
Budapest
Kód UT WoS kapitoly
—