Wittgenstein's Anthropology: A Polemic with the Reading of Wittgenstein by Jean-François Lyotard
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33142911" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33142911 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Wittgensteins Anthropologie: Eine Polemik mit Wittgensteins-Lektüre bei Jean-François Lyotard
Popis výsledku v původním jazyce
In dieser Studie habe ich vor, eine anthropologische Perspektive in Wittgensteins Spätdenken offenzulegen und ihre Gründe zu überprüfen. Mein Text ist in drei Abschnitte geteilt. Im ersten Kapitel zeige ich, dass die Kritik an Frazer primär nicht Anthropologie, sondern eine Erklärungsart betrifft. Die Bemerkungen über Frazer sind zwar nicht genuin anthropologisch, dies steht jedoch nicht im Widerspruch zu gewissen anthropologischen Voraussetzungen in Wittgensteins Denken. Damit beschäftige ich mich im zweiten Abschnitt, wo ich ein Argument vorlege, mit dem ich die Anthropologie als einen transzendentalen Standpunkt von Wittgensteins Denken begründe. Im letzten Abschnitt meines Textes werde ich mich mit einer bekannten Kritik von Jean-François Lyotard auseinandersetzen. Lyotard behauptet, Wittgenstein sei ein "Opfer des anthropologischen Empirismus", was sich in Form eines Arguments gegen meine Interpretation deuten lässt. Diese Kritik werde ich argumentativ erklären, ihre Gültigkeit pr
Název v anglickém jazyce
Wittgenstein's Anthropology: A Polemic with the Reading of Wittgenstein by Jean-François Lyotard
Popis výsledku anglicky
In this study, I intend to reveal an anthropological perspective in Wittgenstein's later thinking and to examine its assumptions. My text is divided into three sections. In the first chapter, I show that the main interest of Wittgenstein's criticism of Frazer is not anthropology, but a specific way of explanation. The remarks on Frazer are not genuinely anthropological, but this is not in a contradiction with certain anthropological assumptions in Wittgenstein's later period of his works. Furthermore, Ideal with anthropology in the second section of my paper. I present an argument with which I founded the anthropology as a transcendental point of Wittgenstein's concept of language. In the final section of my study, I deal with a criticism by Jean-François Lyotard. Lyotard claims that Wittgenstein became victim of "anthropological empiricism", which can be interpreted in the form of an argument against my interpretation. I will explain this criticism, check its validity and finally, I
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ethik - Gesellschaft - Politik (Ehtics - Society - Politics), Papers of the 35th International Wittgenstein Symposium
ISSN
1022-3398
e-ISSN
—
Svazek periodika
35
Číslo periodika v rámci svazku
Srpen
Stát vydavatele periodika
AT - Rakouská republika
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
57-59
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—