Snaha o jedinečnost - vliv společenských změn na volbu osobního jména v současném Japonsku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F12%3A33144559" target="_blank" >RIV/61989592:15210/12:33144559 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Snaha o jedinečnost - vliv společenských změn na volbu osobního jména v současném Japonsku
Popis výsledku v původním jazyce
Situace kolem výběru/volby osobního jména v Japonsku se koncem 80. let 20. století začala ubírat dalším, novým směrem, který zesílil na přelomu tisíciletí a trvá dodnes. Ve společnosti se tehdy vedle "běžných" jmen začala objevovat jména "nového typu". Nové trendy, jež taková jména přinesly, byly podle japonského antropologa Jasumasy Kobajašiho nastartovány nástupem konzumní společnosti v 80. letech, masivním rozšířením marketingových a reklamních nástrojů a rozšířením informačních technologií, pozdějitaké internetu. Koncem 80. let se začaly objevovat také první příručky a mateřské časopisy psané novým stylem a z nich zejména časopis Tamago kurabu (příručky Tamahijo) začal díky svému dominantnímu postavení na trhu jednoznačně určovat trendy. Za hlavnícíl při výběru osobního jména pro dítě stanovil dosažení "unikátnosti/originality" (kosei). V duchu tohoto hesla následně japonští rodiče ve snaze dostát trendu začali vymýšlet "unikátní" jména.
Název v anglickém jazyce
The Strive for Originality - The Influence of Social Changes on the Choice of First Name in Contemporary Japan
Popis výsledku anglicky
The choice of first name in Japan started to change at the end of the 1980's. These changes culminated at the turn of the millennium. At that time - apart from common names - new types of first names appeared in Japanese society. New trends which broughtthese new types of names were according to Japanese anthropologist Kobayashi Yasumasa caused by the beginning of consumer society in the 1980's, expansion of marketing and advertising tools and also by expansion of information technologies and internetas well. At the end of the 1980's first manuals (handbooks) and maternity magazines written in the new style also appeared. With its heavy market domination, the magazine Tamago Kurabu (and related Tamahiyo handbooks) started creating new trends, the most revolutionary being emphasis on "originality, individuality" (kosei). In the spirit of this motto and in their endeavour to be trendy Japanese parents have started inventing "unique, original" first names for their children.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Svazek periodika
2
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
18-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—