Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tempo and connectedness of Czech-accented English speech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33149095" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33149095 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Tempo and connectedness of Czech-accented English speech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study explores whether speech connectedness increases with accelerated tempo in non?native pronunciation. In Czech?accented English, speech is disrupted by excessive glottalization of word?initial vowels. We hypothesized that, when speaking fast, advanced Czech learners of English as a foreign language may glottalize less because (1) they organize their speech into fewer and longer intonational phrases (IPs) and (2) reduce distinctiveness of word boundaries within IPs. Participants read a text at their normal and a selfdetermined faster tempo. Subsequently, they read it in synchrony with a nativespeaker recording at a normal and artificially speeded?up tempo. Glottalization decreased significantly with higher tempo (both at IP boundaries and within IPs) only during self?controlled acceleration. Responsible for the drop were fewer IPs and increased resyllabification. During synchronous reading, learners copied the prosodic phrasing in the recording. They linked more than in selfpac

  • Název v anglickém jazyce

    Tempo and connectedness of Czech-accented English speech

  • Popis výsledku anglicky

    This study explores whether speech connectedness increases with accelerated tempo in non?native pronunciation. In Czech?accented English, speech is disrupted by excessive glottalization of word?initial vowels. We hypothesized that, when speaking fast, advanced Czech learners of English as a foreign language may glottalize less because (1) they organize their speech into fewer and longer intonational phrases (IPs) and (2) reduce distinctiveness of word boundaries within IPs. Participants read a text at their normal and a selfdetermined faster tempo. Subsequently, they read it in synchrony with a nativespeaker recording at a normal and artificially speeded?up tempo. Glottalization decreased significantly with higher tempo (both at IP boundaries and within IPs) only during self?controlled acceleration. Responsible for the drop were fewer IPs and increased resyllabification. During synchronous reading, learners copied the prosodic phrasing in the recording. They linked more than in selfpac

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0061" target="_blank" >EE2.3.20.0061: Jazyková rozmanitost a komunikace</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Concordia Working Papers in Applied Linguistics

  • ISSN

    2292-4248

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CA - Kanada

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    667-677

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus