Textuality of Maps, Photographs, and Images: Visual Identity in Slavenka Drakulić's Frida's Bed
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33150463" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33150463 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Textuality of Maps, Photographs, and Images: Visual Identity in Slavenka Drakulić's Frida's Bed
Popis výsledku v původním jazyce
On the example of Slavenka Drakulić's novel Frida's Bed (Frida, ili o boli, 2007), this study examines the visual articulation of memory as one of the dominant tendencies in the contemporary Croatian women's writing. Generally characterized as a literature of displacement, during the last decades of the 20th century and the beginning of the 21st century, this literature responded to the trauma of the history and the recent wars, showing how visual memory plays an essential role in construction of fragmented, estranged, and exiled identities. Visuality here is understood as a new textual quality resulting from the transposition of visual into textual medium, which supplements "the incapacity of language to make its referents visible" (Gelley, 1987:5), and transforms traditional narratives into "interfaces" which "mobilize visual and textual regimes" (Smith; Watson: 2005:2) The intermedial techniques used in textual construction of visual identity for instance include pictorial language
Název v anglickém jazyce
Textuality of Maps, Photographs, and Images: Visual Identity in Slavenka Drakulić's Frida's Bed
Popis výsledku anglicky
On the example of Slavenka Drakulić's novel Frida's Bed (Frida, ili o boli, 2007), this study examines the visual articulation of memory as one of the dominant tendencies in the contemporary Croatian women's writing. Generally characterized as a literature of displacement, during the last decades of the 20th century and the beginning of the 21st century, this literature responded to the trauma of the history and the recent wars, showing how visual memory plays an essential role in construction of fragmented, estranged, and exiled identities. Visuality here is understood as a new textual quality resulting from the transposition of visual into textual medium, which supplements "the incapacity of language to make its referents visible" (Gelley, 1987:5), and transforms traditional narratives into "interfaces" which "mobilize visual and textual regimes" (Smith; Watson: 2005:2) The intermedial techniques used in textual construction of visual identity for instance include pictorial language
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0041" target="_blank" >EE2.3.30.0041: Podpora vytváření excelentních výzkumných týmů a intersektorální mobility na Univerzitě Palackého v Olomouci II.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Displaced Women: Multilingual Narratives of Migration in Europe
ISBN
1-4438-5528-6
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
3-26
Počet stran knihy
215
Název nakladatele
Cambridge Scholars Publishing
Místo vydání
Newcastle
Kód UT WoS kapitoly
—