Regotizace pražské barokní gotiky. Proměny kostela Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově po roce 1871
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33152086" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33152086 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Regotizace pražské barokní gotiky. Proměny kostela Panny Marie a sv. Karla Velikého na Karlově po roce 1871
Popis výsledku v původním jazyce
Článek vychází z disertační práce, vznikající na Katedře dějin umění FFUP pod odborným vedením PhDr. Taťány Petrasové CSc. Článek dokládá nedochovanou barokně gotickou podobu presbyteria kostela na Karlově před regotizačními úpravami, provedenými v letech 1871-1873. Obnovu, odstraňující barokní prvky z interiéru kněžiště, řídil architekt městského pražského úřadu Alois Turek (1810-1893) se souhlasem vídeňské Centrální komise pro výzkum a zachování uměleckých a historických památek. Nově nalezené a vyhodnocené archivní a ikonografické prameny, a zejména zaměření studentů architektury na vídeňské Akademii výtvarných umění u Friedricha von Schmidta v rámci studijní cesty do Prahy v roce 1864, dokládají překvapivě přesně stav presbyteria z roku 1740. Podletěchto zaměření i dalších ikonografických pramenů byla výzdoba presbyteria tvořena gotizující výmalbou klenebních polí, doplněnou barokní páskou s akanty a zvoncovitými květy, provedenými reliéfně ve štuku. Vídeňská zaměření potvrdila vz
Název v anglickém jazyce
Re-Gothicising of Baroque-Gothic in Prague: The Transformation of the Church of the Virgin Mary and Charlemagne in Karlov after 1871
Popis výsledku anglicky
Article is based on the dissertation, emerging at the Department of Art History FFUP under the expert guidance of PhDr. Taťána Petrasová CSc. The article describes the baroque-gothic appearance of the chancel in the Church of the Virgin Mary and Charlemagne in Karlov in Prague prior to the modifications made to regothicise it in 1871-1873. The restoration work in which the baroque elements were removed from the interior of the chancel was led by Alois Turek (1810-1893) from Prague's municipal authoritywith the approval of the Vienna-based Central Committee for the Study and Conservation of Artistic and Historical Monuments. A surprisingly accurate picture of the exact state of the chancel in 1740 is provided by newly discovered and evaluated archive and iconographic sources, restorers' reports, and most notably surveys that were carried by students of architecture of Friedrich von Schmidt at the Academy of Fine Arts in Vienna who were on a study trip to Prague in 1864. The Viennese su
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umění
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
62
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
165-178
Kód UT WoS článku
000339475000007
EID výsledku v databázi Scopus
—