Literární dílo a jeho adaptace: Hrabalova povdka Smrt pana Baltisbergra a Menzelův film Smrt pana Baltazara
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33153279" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33153279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Literární dílo a jeho adaptace: Hrabalova povdka Smrt pana Baltisbergra a Menzelův film Smrt pana Baltazara
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních letech se dostávají do popředí otázky intermediality, v jejím rámci pak problematika adaptací. V 60. letech minulého století došlo k významnému setkání Bohumila Hrabala a mladé generace filmových tvůrců. Vznikl povídkový film Perličky na dně, který je považován za manifest české nové vlny. Hrabalova poetika, založená na zachycení postav na okraji společnosti a na nahrazení příběhu adicí scén, jimž dominují hovory postav, se jevila filmařům jako zásadní změna v dosavadní poetice, která se stále více či méně opírala o tradiční příběh, v němž postavy fungovaly především jako typizovaní nositelé idejí. Jiří Menzel jako jediný z režisérů pokračoval dál v adaptování Hrabalových textů. Často byl kritizován za to, že Hrabal idylizuje. Menzelovy adaptace se však vyznačují zejména důrazem na filmovou řeč adaptací a nutně rovněž počítají s jinými ekonomickými a organizačními podmínkami filmové produkce. Už ve své adaptaci Hrabalovy povídky Smrt pana Baltisbergra ukazuje svůj posun po
Název v anglickém jazyce
The Literary Work and Its Adaptation? Hrabal's Short Story The Death od Mr. Baltisberger and Menzel's Film Death of Mr. Baltazar
Popis výsledku anglicky
In recent years come to the fore issues of intermediality, within, then the issue of adaptation. In the 1960s, there was a significant meeting Bohumil Hrabal and young generation of filmmakers. It was created omnibus film Pearls of the Deep, which is considered as manifesto of the Czech New mve. Vie filmmakers seemed Hrabaľs poetics, based on capturing of the characters on the margins of society and on replacement of the story with a sequence of scenes, on domination of conversation ofsce of characters, like a fundamental change in the existing poetics, which was still more or less based on the traditional story in which the characters functioned primarily as types of characters and bearers of ideology. Jiří Menzel as one of the directors went on in adapting Hrabal's texts. He was ofien criticized for the idealization of Hrabal But Manžel emphasizes in his adaptions specific film language and must also allow for economic and organizational conditions of film production. Menzel showsof
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
46-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—