Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33155143" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33155143 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V Consultatio catholica se setkáváme s pojetím člověka jako bytosti určené svou vlastní a jedinečnou přirozeností, jejímž fundamentem je ovšem na svobodné a neomezené vůli založená otevřenost její existence. Člověk je Komenským představen jako tvor, jenžsám sebe nekonečně a do nekonečna utváří. Na pozadí terminologicky nehomogenního díla je možné sledovat, jak Jan Amos své filosoficko-teologické pojetí člověka precizuje, když za jeho určující aspekt v průběhu pečlivě promyšlené argumentace jmenuje Bohem darovanou mysl ve trojjediném spojení s jejími třemi ústředními dispozicemi - vůlí, rozumem (tato dyáda je v celém textu Konsultace podržena) a výkonnými schopnostmi (jež jsou v některých pasážích nahrazovány jinými mohutnostmi). Právě mysl, tento nejvěrnější otisk Božího obrazu v člověku, je tím, co člověka nadřazuje nad ostatní součásti materiálního světa a činí jej podobným Bohu. Za její nejen prostřední, ale rovněž ústřední, a tím nejnobilitnější dispozici je pak Komenským takřka b

  • Název v anglickém jazyce

    The Philosophical-theological Concept of Man in Comenius' Consultatio Catholica

  • Popis výsledku anglicky

    In Consultatio catholica man is presented as a being determined by its own and unique nature. Yet this nature is based on man's free and unlimited will, in other words, on the unlimitedness of man's existence. Man is thus described as creatura indeterminata, in infinito infinite seipsam agens. In his, from the terminological point of view, non-homogenous work we can see that Comenius presents the human mind as the aspect that raises man over the other parts of the material world. The will is then set tobe the middle and even the central part of the mind. However, this concept is not characteristic for the whole Consultatio. In Panaugia, which was written as soon as in the early 1640s, we can trace a strong influence of Comenius' earlier opinions whenthe author preferred reason over will. This paper tries to explain this inconsistency and also give an general overview of Comenius' anthropology.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Comeniana et historica

  • ISSN

    0323-2220

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XLIV

  • Číslo periodika v rámci svazku

    91-92

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    34

  • Strana od-do

    31-64

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus