Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F14%3A33155143" target="_blank" >RIV/61989592:15210/14:33155143 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci
Popis výsledku v původním jazyce
V Consultatio catholica se setkáváme s pojetím člověka jako bytosti určené svou vlastní a jedinečnou přirozeností, jejímž fundamentem je ovšem na svobodné a neomezené vůli založená otevřenost její existence. Člověk je Komenským představen jako tvor, jenžsám sebe nekonečně a do nekonečna utváří. Na pozadí terminologicky nehomogenního díla je možné sledovat, jak Jan Amos své filosoficko-teologické pojetí člověka precizuje, když za jeho určující aspekt v průběhu pečlivě promyšlené argumentace jmenuje Bohem darovanou mysl ve trojjediném spojení s jejími třemi ústředními dispozicemi - vůlí, rozumem (tato dyáda je v celém textu Konsultace podržena) a výkonnými schopnostmi (jež jsou v některých pasážích nahrazovány jinými mohutnostmi). Právě mysl, tento nejvěrnější otisk Božího obrazu v člověku, je tím, co člověka nadřazuje nad ostatní součásti materiálního světa a činí jej podobným Bohu. Za její nejen prostřední, ale rovněž ústřední, a tím nejnobilitnější dispozici je pak Komenským takřka b
Název v anglickém jazyce
The Philosophical-theological Concept of Man in Comenius' Consultatio Catholica
Popis výsledku anglicky
In Consultatio catholica man is presented as a being determined by its own and unique nature. Yet this nature is based on man's free and unlimited will, in other words, on the unlimitedness of man's existence. Man is thus described as creatura indeterminata, in infinito infinite seipsam agens. In his, from the terminological point of view, non-homogenous work we can see that Comenius presents the human mind as the aspect that raises man over the other parts of the material world. The will is then set tobe the middle and even the central part of the mind. However, this concept is not characteristic for the whole Consultatio. In Panaugia, which was written as soon as in the early 1640s, we can trace a strong influence of Comenius' earlier opinions whenthe author preferred reason over will. This paper tries to explain this inconsistency and also give an general overview of Comenius' anthropology.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Comeniana et historica
ISSN
0323-2220
e-ISSN
—
Svazek periodika
XLIV
Číslo periodika v rámci svazku
91-92
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
34
Strana od-do
31-64
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—