Filosoficko-teologická koncepce člověka v emendačním díle J. A. Komenského
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A73581175" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:73581175 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Filosoficko-teologická koncepce člověka v emendačním díle J. A. Komenského
Popis výsledku v původním jazyce
Jak název této studie naznačuje, následující text úzce navazuje na náš dřívější příspěvek pojmenovaný „Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci“ a publikovaný v minulých číslech tohoto časopisu. V něm jsme zjistili, že v Consultatio catholica se setkáváme s pojetím člověka jako bytosti určené svou vlastní a jedinečnou přirozeností, jejímž fundamentem je ovšem na svobodné a neomezené vůli založená otevřenost její existence. Člověk je zde Komenským představen jako tvor, jenž sám sebe nekonečně a do nekonečna utváří. Takto vylíčená koncepce člověka není ovšem všeobecně platnou pro celé Komenského poradní dílo. Jak jsme ve zmíněné studii ukázali, Panaugia, jejíž jádro bylo koncipováno již na počátku 40. let 17. století, vykazuje ještě silné rysy autorových názorů dřívějších. Tak je v jejím textu možné spatřit neoddiskutovatelný a explicitní důraz na rozum jakožto ústřední a konstitutivní mohutnost lidské mysli. Nejen z tohoto důvodu považujeme za nutné analyzovat z hlediska filosoficko-teologických náhledů na člověka rovněž spisy, které vznikaly souběžně s Konsultací, jejího obsahu se s větší či menší mírou dotýkají – a jež spadají do tzv. emendačního období autorovy tvorby.
Název v anglickém jazyce
The Philosophical-theological Concept of Man in the Emendatory Work of John Amos Comenius
Popis výsledku anglicky
In my previous paper published in this journal, I stated that John Amos Comenius’s Consultatio catholica presents the thinker’s view of man as a being determined by his uniquely human nature, which permits his existential open-endedness that is founded on his free and unlimited will. Comenius argues that man is defined by a God-given mind, which consists of a tri-unity of central faculties – the will, reason, and agency. This paper tries to analyse Comenius’s philosophical and theological understanding of man based on the author’s treatises from his late, panorthotic period (ca. 1641-1670) which appeared at the same time as Comenius worked on his masterpiece. This study points out that in this period we can see deepening, specification and refinement of the ideas which were set out in the Consultatio catholica, rather than any kind of radical revision.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Comeniana et historica
ISSN
0323-2220
e-ISSN
—
Svazek periodika
XLVI
Číslo periodika v rámci svazku
95-96
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
86-120
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—