Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Filosoficko-teologická koncepce člověka v emendačním díle J. A. Komenského

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A73581175" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:73581175 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Filosoficko-teologická koncepce člověka v emendačním díle J. A. Komenského

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jak název této studie naznačuje, následující text úzce navazuje na náš dřívější příspěvek pojmenovaný „Filosoficko-teologická koncepce člověka v Komenského Konsultaci“ a publikovaný v minulých číslech tohoto časopisu. V něm jsme zjistili, že v Consultatio catholica se setkáváme s pojetím člověka jako bytosti určené svou vlastní a jedinečnou přirozeností, jejímž fundamentem je ovšem na svobodné a neomezené vůli založená otevřenost její existence. Člověk je zde Komenským představen jako tvor, jenž sám sebe nekonečně a do nekonečna utváří. Takto vylíčená koncepce člověka není ovšem všeobecně platnou pro celé Komenského poradní dílo. Jak jsme ve zmíněné studii ukázali, Panaugia, jejíž jádro bylo koncipováno již na počátku 40. let 17. století, vykazuje ještě silné rysy autorových názorů dřívějších. Tak je v jejím textu možné spatřit neoddiskutovatelný a explicitní důraz na rozum jakožto ústřední a konstitutivní mohutnost lidské mysli. Nejen z tohoto důvodu považujeme za nutné analyzovat z hlediska filosoficko-teologických náhledů na člověka rovněž spisy, které vznikaly souběžně s Konsultací, jejího obsahu se s větší či menší mírou dotýkají – a jež spadají do tzv. emendačního období autorovy tvorby.

  • Název v anglickém jazyce

    The Philosophical-theological Concept of Man in the Emendatory Work of John Amos Comenius

  • Popis výsledku anglicky

    In my previous paper published in this journal, I stated that John Amos Comenius’s Consultatio catholica presents the thinker’s view of man as a being determined by his uniquely human nature, which permits his existential open-endedness that is founded on his free and unlimited will. Comenius argues that man is defined by a God-given mind, which consists of a tri-unity of central faculties – the will, reason, and agency. This paper tries to analyse Comenius’s philosophical and theological understanding of man based on the author’s treatises from his late, panorthotic period (ca. 1641-1670) which appeared at the same time as Comenius worked on his masterpiece. This study points out that in this period we can see deepening, specification and refinement of the ideas which were set out in the Consultatio catholica, rather than any kind of radical revision.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Comeniana et historica

  • ISSN

    0323-2220

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XLVI

  • Číslo periodika v rámci svazku

    95-96

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    86-120

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus